Bensinförbrukning

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
johnez
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 12:52:25
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 2001

Bensinförbrukning

Inlägg av johnez »

Hej!
Jag har en Toyota RAV 4 2001 , jag tycker den har börjat dra mer bensin än den gjorde förut.
Jag servade den själv nyligen och bytte bara olja/oljefilter.
Finns det något man kan göra som påverkar bensinförbrukningen? Tändstift/luftfilter gör det någon skillnad om de är "dåliga"?
Däcktryck påverkar troligen en del också..
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Bensinförbrukning

Inlägg av Dale »

Det är ju kallare nu så den borde isf dra lite mer. Hur länge har du haft den? Hur långt har den gått? Sitter antagligen platinastift i den och dom har en bytesintervall på runt 10 tusen mil. Luftfilter brukar jag byta varannan gång jag byter olja+oljefilter. Beror lite på hur luftfiltret ser ut.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
johnez
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 12:52:25
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 2001

Re: Bensinförbrukning

Inlägg av johnez »

Jag har haft den i 1,5 år, och den har gått drygt 17 000. När jag mäter upp till och från jobbet brukar jag ligga på 1.2-1.3 per mil, då är det från farsta till norra delan av stockholms innerstan till och från jobbet, typ köer halva sträckan.

Sen efter jag tycker att den börjat dra mer har jag inte mätt upp exakt utan det är mer hur ofta jag får tanka och nfått känslan att jag måste tanka betydligt mer, ska göra en mer exakt mätning.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bensinförbrukning

Inlägg av cheetah1 »

Du kan ju använda färddatorn som referens annars, finns en genomsnittsmätare i den. Även om den inte stämmer till 100% så är det ju ändå ett referensvärde. Jag upplevde att mina ökade från ca 0,82-0,84 till uppåt 0,90-0,96 när det blev svalare ute, innan jag bytte in den.
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Bensinförbrukning

Inlägg av Milkshaken »

Märkligt... Vi upplever detsamma... Vi har en -07/08 RAV4 VVTi... tidigare drog den 0,76-0,82... Drog den mera så hade vi varit alldeles för gasglada... Men nu... Den drar mellan 0,8-0,89.... Det har varit så hela sommare och hösten...
8,000 mil har bilen gått och servad på Toyota på miltalet nästan.... Varför drar den mera nu? Har dom andra oljor i transmissionen eller??
Vi bytte bromsskivor fram samt belägg.... för bara några mil sedan, men det märks ingen skillnad...
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: Bensinförbrukning

Inlägg av KE20 »

Vinterdäck- rullar tyngre
Luftens densitet ändras av kylan- Kollat luften i däcken OBS dem ska vara kalla, alltså bilen ska stått parkerad ett tag innan du kollar för efter du kört några km blir dem varma och luften ökar.. Skiljer 2-3hg bara på det..
Det tar längre tid för motorn att bli arbetsvarm när det är kallt ute
Toleranserna minskar i både motorn och drivlina med kylan- Det går tyngre
Kanske du använder helljusen mer i mörkret generatorn jobbar mer..
Många olika orsaker till detta.. jag har märkt att förbrukningen ökar med 0.5dl till 1dl/milen bara med vinterdäcken...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bensinförbrukning

Inlägg av Glenn »

Ofta har man iofs smalare vinterdäck, då brukar dom gå ungefär lika tungt.

Och skillnaden mellan hel/halv brukar vara typ 5W eller så, utom om man har dubbla lyktor så båda är tända samtidigt.. men det är ändå typ bara 100W.

Däremot är kylan en stor bov.. speciellt på toyota av nån anledning.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Bensinförbrukning

Inlägg av GT4-R »

Kan vara så att sommar sulorna har gjort sitt.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Bensinförbrukning

Inlägg av Speedo »

Min Avensis tar ca:0,4dl mindre bränsle med vinterdäck. Ändå är sommardäcken "miljödäck" och skall rulla lätt...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bensinförbrukning

Inlägg av Glenn »

speedo: för att bekräfta min teori, är vintersulorna smalare än sommarsulorna ? hur mycket isåfall ?

Sen får man ju också tänka på att har man olika dimensioner så blir det ofta olika rullomkrets vilket ger olika mätfel som sen ser ut att påverka förbrukningen.

Men på min ST165 så märkte jag att man fick tanka en dag senare typ.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar