Felkod P0161
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Felkod P0161
Jag har en Avensis 2002 med 2 litersmotorn. Motorlampan lyser och med hjälp av Biltemas felkodsläsare får jag fram felkod P0161 som tydligen betyder: 02 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 2 Sensor 2). Jag kan släcka felkoden men den kommer tillbaka så givaren är väl trasig! Men var sitter den, och vad har den för funktion?
Slimjim
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Felkod P0161
Det är en av de fyra lambdasonderna som styr bränsle luftblandingen, de sitter två före och två efter katalysatorn.Slimjim skrev:Jag har en Avensis 2002 med 2 litersmotorn. Motorlampan lyser och med hjälp av Biltemas felkodsläsare får jag fram felkod P0161 som tydligen betyder: 02 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 2 Sensor 2). Jag kan släcka felkoden men den kommer tillbaka så givaren är väl trasig! Men var sitter den, och vad har den för funktion?
När du får felkod på heater circuit så betyder det i princip att du har ett avbrott i värmarkretsen i sonden.
Alltså att den är kass och måste bytas.
Lättast är att köpa en ny hos Toyota, uppger du felkoden och kanske bank 2 sensor 2 så ska dom veta vilken du ska ha.
Har en känsla av att det är en av de två nedre sonderna, kan vara lite jävliga att byta,
och har man inte rätt grejer kan det vara bättre att lämna bort jobbet.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
OK! Tack, de två före ser nya ut så då är det bara att ge på de andra!PierreW skrev:Det är en av de fyra lambdasonderna som styr bränsle luftblandingen, de sitter två före och två efter katalysatorn.Slimjim skrev:Jag har en Avensis 2002 med 2 litersmotorn. Motorlampan lyser och med hjälp av Biltemas felkodsläsare får jag fram felkod P0161 som tydligen betyder: 02 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 2 Sensor 2). Jag kan släcka felkoden men den kommer tillbaka så givaren är väl trasig! Men var sitter den, och vad har den för funktion?
När du får felkod på heater circuit så betyder det i princip att du har ett avbrott i värmarkretsen i sonden.
Lättast är att köpa en ny hos Toyota, uppger du felkoden och kanske bank 2 sensor 2 så ska dom veta vilken du ska ha.
Har en känsla av att det är en av de två nedre sonderna, kan vara lite jävliga att byta,
Slimjim
En fråga till, är det någon fara att köra med bilen tills jag bytt givaren?Slimjim skrev:OK! Tack, de två före ser nya ut så då är det bara att ge på de andra!PierreW skrev:Det är en av de fyra lambdasonderna som styr bränsle luftblandingen, de sitter två före och två efter katalysatorn.Slimjim skrev:Jag har en Avensis 2002 med 2 litersmotorn. Motorlampan lyser och med hjälp av Biltemas felkodsläsare får jag fram felkod P0161 som tydligen betyder: 02 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 2 Sensor 2). Jag kan släcka felkoden men den kommer tillbaka så givaren är väl trasig! Men var sitter den, och vad har den för funktion?
Slimjim
- PierreW
- Moderator
Fara och fara, det är ju inte optimalt men funkar, kör du i flera veckor så kan de få följdskador då bränsle luftblandningen inte är som den ska.Slimjim skrev:
En fråga till, är det någon fara att köra med bilen tills jag bytt givaren?
Motorn går på de så kallade "limp home" läget när lampan lyser, det är förprogrammerade värden som finns i styrboxen.
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Är det riktig limp så blinkar väl motorlampan har jag för mig, och bilen går inte fortare än tp 80? Är det en sensor som inte är kritisk (lambdasonden finns det ju tex tre till av) så ignorerar den väl bara värdet från just den sensorn. Eller har jag fel?
- PierreW
- Moderator
Har aldrig varit med om en blinkande motorlampa så de skulle jag tro att de inte finns nån sån funktion.cheetah1 skrev:Är det riktig limp så blinkar väl motorlampan har jag för mig, och bilen går inte fortare än tp 80? Är det en sensor som inte är kritisk (lambdasonden finns det ju tex tre till av) så ignorerar den väl bara värdet från just den sensorn. Eller har jag fel?
Just effektmässigt brukar de inte hända så mycket när lampan lyser, de är just utsläppen som inte blir bra.
Motorn är ju inte optimerad ur effektsynpunkt utan en kompromiss mellan effekt, förbrukning och utsläpp.
80km/t brukar bara vara på dieslarna, på dem så försvinner laddtrycket helt, wastegaten fungerar på motsatt vis jämfört med en normal turbomotor.
Och då orkar bilen helt enkelt inte över 80 hur mycket du än gasar va jag förstått.
Så styrboxen kan helt enkelt "klippa" den funktionen för att inte förstöra mer än nödvändigt när nått blir fel.
Har hört att den kan stänga av motorn också om det blir alldeles galet.
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
På mammas blinkade den iallafall när en tändspole gick, men då är det ju rätt förklarligt att det inte går att få upp farten.
- YarisMek
- Bilmodell: Yaris
- Årsmodell: 2010
Bank 2 Sensor 2, btw. Det ska vara den högra givare efter katten (höger = passagerar sidan). Lång sladd som borde ha mörk kontakt stycke 4 sladdar. Rätt enkel o byta.