Drar olja lite väl mycket

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Lindstroem
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 1986

Drar olja lite väl mycket

Inlägg av Lindstroem »

Hej Har en Avensis -00 som med tiden blivit mer och mer oljetörstig.
Sista tiden tar den litern på 350 mil. Den har gått 25000 mil. har nyligen besiktat den hos ASB med helbra avgasvärden. Motorn blir ej sölig av läkage och ingen pöl under. Vad tar oljan vägen? Den borde rimligen ta vägen genom ventilstyrningarna. (egen teori som kan vara galen) Men vad säger Toyotamontören. Det spelar ingen roll om jag väljer syntet eller billig mineral Har också provat Mobil1 och då kanske en marginell minskning ägde rum Vad göra?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Drar olja lite väl mycket

Inlägg av PierreW »

7AFE motorn?

Ja ventilstyrningstätningar brukar väl vara de som slukar olja på de motorerna.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Lindstroem

Inlägg av Lindstroem »

Har inte pejling på vad det är för motor men det är den med kedja i kamdrivningen. Har sett sådana tätningar, en gummiplutt med en liten spiralfjäder på halsen. Är det omständigt och kostsamt att byta, För det är väl inget för en glad amatör, eller?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

Lindstroem skrev:Har inte pejling på vad det är för motor men det är den med kedja i kamdrivningen. Har sett sådana tätningar, en gummiplutt med en liten spiralfjäder på halsen. Är det omständigt och kostsamt att byta, För det är väl inget för en glad amatör, eller?

Då har du en av alla miljoner 1ZZ-FE motorer som dricker olja.
Slitna eller fastkoksade kolvringar/oljeringar gör att oljan smiter förbi och förbränns.
Bara att hålla koll på oljenivån och fylla vid behov, eller byta bort bilen.
Garanti eller Goodwill är inte att tänka på med den åldern och miltalet tyvärr.

Alternativet är ju en begagnad motor som har de modifierade motorblocket.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Lindstroem

Inlägg av Lindstroem »

Hej igen. tack för dina synpunkter! Oljekonsumtionen kunde väl anas vid åtta tusen, ökade vart efter en tid, men har för länge sedan hållit sig på samma nivå. Byter olja och filter själv. Fyller en liter vid fyrahundra mil och vid nästa fyrahundra blir det både filter och olja.
Om det är som du förmodar,förbryllar det mig en aning att man inte ser någon rök vid gasavdrag, inte känner eller ser något avvikande närman ligger efter.
Modifierat motorblock,vad kan vara för åtgärder som vidtagits?

Det var en speciell känsla när den köptes ny, integrerad radio. ACC, värme utöver det jag var van vid,och el på hissarna. Kommer så väl ihåg att jag tänkte, hoppas den håller och skänker mig samma tillfredsställelse som min gamla Jetta gjort. Den knallade trettiotvå tusen, på 18 år utan annan åtgärd än en havererad generator (lagerras) byte av ljuddämpare och ersatt handbromsvajer.
Och trots allt är jag snart uppe i de milen med Toyotan så jag är på det stora taget ganska nöjd med bilen ändå.
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Inlägg av cheetah1 »

Drar den inte mer än så tycker jag att det låter ganska överkomligt. Håll bara koll på nivån och fyll på när det behövs. Våran -01 drog en liter per 100 mil mot slutet, och den tog sig 37000 mil utan åtgärd. Det slutade med att den fick på tok för högt HC på bilprovningen.
Skriv svar