Växellåda Celica vs andra modeller
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Pay User
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Östersund
- Land (Country): Sverige
- Ort: Östersund
Växellåda Celica vs andra modeller
Jag har en Celica från -86 eller -87 som folkracebil och undrar om det finns växellådor från andra modller som passar i den bilen. Till exempel Carina II som verkar ha mycket gemensamma delar.
Någon som vet?
Någon som vet?
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
-
- Pay User
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Östersund
- Land (Country): Sverige
- Ort: Östersund
Re: Växellåda Celica vs andra modeller
Har nu letat en del och tänkte dela med mig av vad jag funnit.
Det är tydligen inte exakt samma låda mellan Celican och Camry/Carina II men de går att flytta mellan modellerna. Man måste dock ta med startmotorn för att den sitter lite olika.
Förutsättningen är då förstås att det är 3S-FE motorn o Camryn/Carina II för att det ska gå att plocka lådorna.
Skiljer något mellan utväsxlingarna på de tre modellerna av växellådor se länken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_S_transmission
Det är tydligen inte exakt samma låda mellan Celican och Camry/Carina II men de går att flytta mellan modellerna. Man måste dock ta med startmotorn för att den sitter lite olika.
Förutsättningen är då förstås att det är 3S-FE motorn o Camryn/Carina II för att det ska gå att plocka lådorna.
Skiljer något mellan utväsxlingarna på de tre modellerna av växellådor se länken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_S_transmission
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Växellåda Celica vs andra modeller
Ska man använda Camry/Carina II's växellåda och startmotor så måste man även ta svänghjulet från samma bil.3S-GE gen 1's svänghjul är mindre än 3S-FE.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Pay User
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Östersund
- Land (Country): Sverige
- Ort: Östersund
Re: Växellåda Celica vs andra modeller
Lyfter tråden en aning med en ny fråga på samma ämne.
Jag har fått höra att det skulle vara starkare växellådor från -88. Kan det stämma?
Kan man ta växellådan från en ST182? Passar den rakt i? Är det rent av exakt samma låda?
Jag har fått höra att det skulle vara starkare växellådor från -88. Kan det stämma?
Kan man ta växellådan från en ST182? Passar den rakt i? Är det rent av exakt samma låda?
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Växellåda Celica vs andra modeller
Tror inte att det skilljer mellan lådorna från -86-89, men är osäker.
ST182 lådan passar, startmotorn sitter på andra sidan. Dock passar inte svänghjulet.
ST182 lådan passar, startmotorn sitter på andra sidan. Dock passar inte svänghjulet.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Pay User
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Östersund
- Land (Country): Sverige
- Ort: Östersund
Re: Växellåda Celica vs andra modeller
Innebär det att startmotorn sitter "bakåt" mot torpedväggen?Neblade skrev:ST182 lådan passar, startmotorn sitter på andra sidan. Dock passar inte svänghjulet.
Eller som på Camryn där den sitter på framsidan men pekandes mot växellådan istället för under grenröret? Om det är så måste det bli lite problem att lösa för att få till startmotor...
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
-
- Inlägg: 377
- Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
- Bilmodell: Celica st 162
- Årsmodell: 88
- PostOrt: Henån
- Land (Country): sverige
Re: Växellåda Celica vs andra modeller
intressant. Detta undrar jag med.
Men om man tar med start motor och svänghjul från den bilen man tog växel lådan från ex st 182
Så skall det passa?
Men passar den med fästen och växel vajer fästen m.m?
Hur blir det med driv axlarna? Passar dom gamla eller är det andra splines längd m.m?
Större svänghjul är det tyngre då oxå. Det är ju lite olika motor karaktär i camry och celica. Man vill ju ha lättare istället.
Hur är det med centrum lagret? Det lilla som sitter i centrum i vevaxeln/sväng hjul passar det där ?.
Kanske lättare att byta hela maskin.
Men om man tar med start motor och svänghjul från den bilen man tog växel lådan från ex st 182
Så skall det passa?
Men passar den med fästen och växel vajer fästen m.m?
Hur blir det med driv axlarna? Passar dom gamla eller är det andra splines längd m.m?
Större svänghjul är det tyngre då oxå. Det är ju lite olika motor karaktär i camry och celica. Man vill ju ha lättare istället.
Hur är det med centrum lagret? Det lilla som sitter i centrum i vevaxeln/sväng hjul passar det där ?.
Kanske lättare att byta hela maskin.
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Växellåda Celica vs andra modeller
Camry V6 ska väl iaf ha starkare låda, samma innehåll som mr2 turbo har jag för mig att jag har läst.
Att startmotorn sitter på ena eller andra sidan innebär att den sitter under grenröret eller på framsidan av växellådan, på andra sidan svänghjulet. Hur det ser ut på camryn vet jag inte.
Något centrumlager finns inte på de toyotor jag har skruvat, tror inte det sitter på någon? Istället sitter ett stödlager runt ingående axel i lådan.
Att startmotorn sitter på ena eller andra sidan innebär att den sitter under grenröret eller på framsidan av växellådan, på andra sidan svänghjulet. Hur det ser ut på camryn vet jag inte.
Något centrumlager finns inte på de toyotor jag har skruvat, tror inte det sitter på någon? Istället sitter ett stödlager runt ingående axel i lådan.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
-
- Pay User
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Östersund
- Land (Country): Sverige
- Ort: Östersund
Re: Växellåda Celica vs andra modeller
Efter att nu ha rivit först lådan på min -86:a och sedan en låda från en -87:a som jag fick tag på på skroten så har jag initialt hittat en skillnad, nämligen skiftgafflarna.
På -86:an sitter det skiftgafflar av bockad plåt, medans på -87:an är skiftgafflarna gjutna och upplevs som kraftigare. Tror i och för sig inte att man onrkar kröka dom i plåt heller för de är inte klena.
Släpytan på skiftgafflarna (mot ringen man byter växel med) på bägge varianterna är i plast. Men det ser gedignare ut på 87:ans version. Kanske kommer vi att lägga ner tid på att riva bort plasten och svetsa med bronstråd för att slippa ha plast. Borde bli lite distinktare med metall mot metall.
På -86:an sitter det skiftgafflar av bockad plåt, medans på -87:an är skiftgafflarna gjutna och upplevs som kraftigare. Tror i och för sig inte att man onrkar kröka dom i plåt heller för de är inte klena.
Släpytan på skiftgafflarna (mot ringen man byter växel med) på bägge varianterna är i plast. Men det ser gedignare ut på 87:ans version. Kanske kommer vi att lägga ner tid på att riva bort plasten och svetsa med bronstråd för att slippa ha plast. Borde bli lite distinktare med metall mot metall.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe