Funderar vad som kan göras åt styrningen i en KE20... Det är rejält glapp i snäckan nu.
Kan man med renovering få den lika tight som en modern bil?
Eller är det enda rätta att försöka trycka i en kuggstång? Isåfall, finns det nåt som kan passa enkelt?
Bättre styrning till KE20?
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Bättre styrning till KE20?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Bättre styrning till KE20?
Har läst om någon konvertering med KE70-grejer (på ToyMods, tror jag).
Nån här som testat?
Byta grejer någon? KE20prylar mot en komplett styrning, inkl rattstång, från KE70?
Annars funderar jag på en modernare variant, tex Ford Focus med ställbar tröghet i servot.
Nån här som testat?
Byta grejer någon? KE20prylar mot en komplett styrning, inkl rattstång, från KE70?
Annars funderar jag på en modernare variant, tex Ford Focus med ställbar tröghet i servot.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Hemiyoda
- Pay User
- Inlägg: 503
- Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
- Bilmodell: Charmant
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Västerås
- Land (Country): Sverige
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: Bättre styrning till KE20?
Har rattstång/kolumn från KE70 på RA28:an. Det passar bra, bilarna är såpass lika.. Kommer inte riktigt ihåg om jag har KE70 kuggstång också. Problemet är att man måste hitta en riktigt kort kuggstång för att få till geometrierna på dessa gamla modeller med snäcka.. ( Min Ke70 (eller vare AE82?) är för lång, ska prova korta. Har inte övergett Toyota än på dessa delar.
)
KE20:an lär vara ännu smalare än RA28:an..

KE20:an lär vara ännu smalare än RA28:an..
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Bättre styrning till KE20?
Ja dom är små, men enligt Rob KE25 på ToyMods så är KE70s kuggstång riktigt bra på KE20. Han provade först att korta den, men fick bumpsteer då.
Fanns KE70 med styrservo? Isåfall, hade den annan utväxling?
Fanns KE70 med styrservo? Isåfall, hade den annan utväxling?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Hemiyoda
- Pay User
- Inlägg: 503
- Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
- Bilmodell: Charmant
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Västerås
- Land (Country): Sverige
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: Bättre styrning till KE20?
Hmm framåtrörelsen på "draglinken" försvinner i.o.m kuggstången, kanske är en faktor som gör att man inte kan ha samma längd på kuggstången som på draglinken. Ska också fortsätta experimentera när det blir lite varmare..
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Bättre styrning till KE20?
Gillar din attityd!Hemiyoda skrev: ...
Ska också fortsätta experimentera när det blir lite varmare..
Antagligen behöver jag fundera lite till, innan jag börjar.
Vill som sagt ha mindre glapp, färre rattvarv och en ställbar servoverkan.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Bättre styrning till KE20?
Det är inte just KE20 som avhandlas,men det är kul att läsa ändå.
Jag borde prova en KE70styrinrättning på Carinan.Så kanske jag kan använda originalgrenrör utan att turbon tar i snäckan.
http://www.toymods.org.au/forums/tech-c ... inion.html
Jag borde prova en KE70styrinrättning på Carinan.Så kanske jag kan använda originalgrenrör utan att turbon tar i snäckan.
http://www.toymods.org.au/forums/tech-c ... inion.html
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE