Tis 19 Jun, 2007 12:18 am
Trevligt att ni skriver lite, de uppskattas..
Största anledningen till att de blev Lila, var för att se om de var någon liten spjuver som skulle reagera, mission complete
Tack för de vänliga orden, de får ni gärna fortsätta med.. Stundvis blir jag väldigt less, men gnistan återfinns, eller jag tvingar mig mer eller mindre att återfinna den för jag
vill ha ihop bilen nu, & köra 8)
Dock verkar en del prylar sitta i tjära, så vi får se hur de går, om jag måste krypa till korset & avbeställa mitt möte hos SBP den 29´onde..
Imorgon bör mina nya bultar till chassit dyka upp, från en kompetent & trevlig kille på Toyota i Västerås.. Nu är de färdighandlat hos den snikna gubben i stan, han är låångsam, tröttsam & sa jag snål
Monteringssats till bromsarna har jag också beställt nytt nu, lika så bra.. Annars är de
bara stötdämparna, fjädrarna, däcken & bromsslangarna kvar
Så vad har hänt sen sist, först & främst ska jag visa min To Do List, som tyvärr har blivit längre sen bilden togs.. Men även en del bockar har tillkommit.. Den sista punkten, har jag själv inte plitat ner, men än dock nog den viktigaste
Annars var jag rent fysiskt väldigt lat, fram till Fredag, men försökte styra upp lite däck & annat jox.. Tog mig till jobbet strax efter fem, för att få komma mig hem någon gång & börja med de trista, men ack så viktiga, slipa upp alla chassiprylar.. Så de ser lite anständiga & kanske rent av fina ut, när de blir klart!
Så här såg den främmre kränghämmaren ut, innan jag började, notera även sprickorna i oem bussningen;
Och så här blev det, efter en stunds gnolande, i brist på blästerskåp.. Dock otvättat på bilden, så den lätt bruna nyansen beror på rostdammet;
BONUS, är det någon som vet vad detta är? Den satt på höger drivaxel, ringen satt i "gumminavet", som en form av balansvikt nästan.. Själv kom jag aldrig på det, tyckte den var ful & skabbig, så kapade rent av bort den.. Något jag bör sätta tillbaka, eller är de någon fräsig placebopryl, likt klumpen som satt framtill tidigare?
Dessvärre, visade min DremelReplica upp kvalitésbrister.. En förbaskad tur, i oturen, att kapskivan behagade sitta kvar i godset, och inte slungats rakt upp i min skalle
Alla armar, krängare & stag, fick likvärdig behandling som den främmre kränghämmaren.. Tror inte ni uppskattar ett bildgalleri på en massa rost, som sen försvann på ett 10-tal prylar, men de var ett jäkla göra
Sedan var det bromsarnas tur, så här såg höger bakok ut innan jag började.. Som förövrigt är enda oket jag inte bytt, det bytte dock den tidigare ägaren förra året;
Efter att jag gjort mitt, så bytte oket skepnad, till att se ut som så här (även här otvättat);
Naturligtvis fick alla ok, samma behandling, utom de nyinköpta som ska sitta vänsterbak.. De var i toppskick, kanonfint var de, väldigt nöjd! De främmre oken fick jag dock upp i näst intill samma nivå, här en bild på de ena av dem;
Här är samtliga delar, som jag gav mig på, inlagda i garaget för att tvättas;
Tvätta, kan kanske tyckas låta som en enkel uppgift.. Enda haken är ju att altl var stängt, och jag började tappa tålamodet att söka efter trasslet.. Högprincipen tillämpades tidigare i höst, för att öht få in bilen i farsan villagarage.. Men tillslut, så dök trasselkartongen upp;
Nästa problem, var så klart att finna T-Röd dunken, vilket blev en än större tålamodsprövande uppgift.. Men den som letar, skall finna som de säger, blev till att agera mulvad, och krypa en bit i bråten bara;
Det är sällan man blir så glad över en dunk ... som då
Samtliga prylar rengjordes, grundligt, med den nyfunna gåvan på dunk..
Bromsarna hängde jag upp i ett piskställ, medan de andra bitarna förpassades till tidningspapper på golvet.. I förgrunden, syns de nya oket, lite blankare än alla de andra, av någon anledning;
Efter en hel del kladdande, så blev allt svart, dessvärre även jag delvis;
Började känna mig tämligen nöjd, över mitt dagsverke & gjorde där med kväll.. Någon gång strax efter midnatt, för att ladda upp för kubbfesten dagen efter;
Av nämnd anledning, blev det inget gjort i Lördags.. Mer än att jag var ut i garaget & tänkte måla på lite, bara för att inse att klockan redan var för mycket!
Söndag däremot, tog jag nya tag.. Började att rengöra skvalplåten, som sitter mellan block & oljetråg.. En väldigt trist uppgift, så jag började rensa ur bagaget en stund istället.. Hittade en rolig sak under mattan, en nyckelring med "hittar du mig, ring polisen & ange denna kod", från Toyota i Vänersborg.. Där kvinnan som tog in bilen, som flyttgods -92 bodde;
Tyvärr inga dollars denna gång, men än dock lite asfaltsmatta.. Väldigt lite, kan inte ha blivit mer än ett par hundra gram
Fast alla mattor, och inredning åkte naturligtvis ut, vilket säkert gjorde något kilo.. Har inte vägt bråten, utan slängde bara upp de på den tidigare nämnda högen;
ECU är tillbaka monterad, tyvärr bara OEM-lådan än så länge.. Vill bara få bilen att rulla nu först, sedan ska jag prova med AE92 GTi burken jag har liggandes, där efter blir de till att gå loss den hårda vägen för att få ett högra varvstopp än 7800rpm som Rollalådan förhoppningsvis ger mig..
Under huven fram skedde samma sak, ut med mattan.. Där under låg de trasigt glas, vilket jag inte sopat undan ännu, hade ingen större lust att befatta mig med vassa saker då, eftersom jag skulle ge mig i kast med en massa dynga strax där efter;
De kladdiga, trånga & pillriga men ack så nödvändiga fick ta sin början;
Sedan samma visa på tråget, tyckte tuben började ta slut efter bara ett par centimeter.. Urch vilken opraktiskt förpackning, men de blev ordning tillslut;
Efter en hel del pillrande, med alla 19bultar & 2 muttrar, satt de äntligen på plats;
Idén att ge sig för denna kväll, och lägga sig för att ta sig upp till jobbet infann sig.. Och så fick de bli, inget mer gjort denna dag!
Idag Måndag, eller ja, nu när jag skriver det här har de hunnit bli Tisdag.. Har jag också gjort en liten insats, även om de satt hårt inne att ta sig ut till garaget
Som bekant, ser de ut så här i alla fyra hörnen av min bil, just nu;
Så återmonteringen började, lite försynt.. Notera de nya muttrarna, & den fina färgen, ser lite trevligare ut.. Dock är de bussningarna som är den stora händelsen, & boven till detta arbete;
Tidigare sa jag att alla bussningar nu var på plats, de var en sanning med modifikation.. För bussningarna till kränghämmarna var ännu inte på plats, vilket jag fixade ikväll;
Monterade även tillbaka främmre kränghämmaren, måttligt trångt där mitt under, men de gick rätt bra;
Ser inte fullt lika tomt ut längre, även om de är mycket som saknas.. Imorgon får jag förhoppningsvis de nya bultarna, så jag kan fortsätta med återmonteringen;
Passade även på att plocka väck de slitna bussningarna, till den bakre kränghämmaren & eräsatte med de nu
SISTA bussningarna
Tillsist, skruvade jag ner avgassystemet.. Efter att jag upptäckte en spricka, i ljuddämparen, när jag monterade oljetråget! Måste bli lite för varm, för den där burkens bästa.. Ska åka & svetsa det imorgon, ett nytt system ligger dock på inköpslistan, lutar åt att de kommer att hämtas från en viss engelsk bil.. Men sveta detta, får duga så länge;
Det var allt från nu, dags för mig att sova.. Hoppas uppdateringen kommer till uppskattning, Over and Out!