Laga superstrut? ST202/ST205
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 336
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
- Bilmodell: Celica st205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sweden
Re: Laga superstrut? ST202/ST205
Är garanterat gjutjärn för de väger bly på celican
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: ons 08 feb 2012, 22:01:39
- Bilmodell: Celica 2.0 GT
- Årsmodell: 1994
- Land (Country): Sverige
Re: Laga superstrut? ST202/ST205
Har varit inaktiv här på forumet ett tag nu, men har däremot hållit på med framvagnen den senaste veckan när jag haft påskledighet!
Till att börja med kan jag säga att orsaken till att leden börjar glappa är att det är en plastbussningskonstruktion som blir sliten/glapp och att axeln rostar så glappandet beror förmodligen inte på materialet i länkarmen utan snarare på materialet i plastbussningen och axeln.
Ikväll hjälpte en polare mig att svarva av axeln och att svarva en ny bussning.
Jag har monterat ihop själva länkarmen och den är glappfri än så länge men har tyvärr ingen möjlighet att prova den på riktigt eftersom jag har bilen 10 mil norrut och jag måste ta mig 60 mil södeut till fjollträsk imorn..
Återkommer med besked om hur armen fungerar i början av juni.
Till att börja med kan jag säga att orsaken till att leden börjar glappa är att det är en plastbussningskonstruktion som blir sliten/glapp och att axeln rostar så glappandet beror förmodligen inte på materialet i länkarmen utan snarare på materialet i plastbussningen och axeln.
Ikväll hjälpte en polare mig att svarva av axeln och att svarva en ny bussning.
Jag har monterat ihop själva länkarmen och den är glappfri än så länge men har tyvärr ingen möjlighet att prova den på riktigt eftersom jag har bilen 10 mil norrut och jag måste ta mig 60 mil södeut till fjollträsk imorn..
Återkommer med besked om hur armen fungerar i början av juni.
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Laga superstrut? ST202/ST205
Vore kul med en bild på "innanmätet" så att säga, har bytt ett par stycken struttarmar.
Att borra och gänga i en fettnippel är nog ingen dum idé,
om man nu tänk ta isär och göra ny bussning dvs.
Att borra och gänga i en fettnippel är nog ingen dum idé,
om man nu tänk ta isär och göra ny bussning dvs.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Laga superstrut? ST202/ST205
Ska bli intressant å se vad ni kommer fram till. Har ju lite glapp i mina på Celican.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: ons 08 feb 2012, 22:01:39
- Bilmodell: Celica 2.0 GT
- Årsmodell: 1994
- Land (Country): Sverige
Re: Laga superstrut? ST202/ST205
Har som sagt monterat ihop själva länkarmen redan och tog inga bilder när jag hade den isärplockad.
Men kan försöka beskriva hur det ser ut..
Man kan säga att axeln är lagrad på två ställen:
1) På sidan där axeln sticker ut och man fäster åttan sitter det en vanlig cylindrisk bussning ca 20 mm lång.
2) längst in på axeln är det en kula och runt den sitter det en efter kulan anpassad plastbussning. Kulan har till uppgift att se till att axeln inte rör sig axiellt, den ska alltså inte fungerar som en kulled.
Själva hålet i länkarmen är inte lika tjockt hela vägen, det är smalare där axeln sticker ut och bredare där kulan är. I gränsen mellan dessa områden är den urfräst för att passa kulan. (det är det stoppet som gör att axeln inte glider ut frammåt)
Det är alltså den bakre (sfäriska) plastbussningen som ser till att axeln inte glider ut bakåt, den här bussningen är förseglad med locket som man ser när man tittar på baksidan av länkarmen.
Svårt att veta om det här går att förstå, men ifall man har en trasig länkarm så är det ju snabbt gjort att pressa/slå isär leden.
Nu bytte jag bara den främre bussningen eftersom den bakre fortfarande var i hyffsat skick och besvärligare att tillverka.
Tänkte se om det håller men annars tänkte jag ordna den också.
Hade tänkt montera en fettnippel men jag gjorde bussningen väldigt tajt, så om jag skulle börja pressa på med fett nu skulle förmodligen främre bussningen glida iväg...
Kan ju dock vara bra när bussningen blir sliten.
Men kan försöka beskriva hur det ser ut..
Man kan säga att axeln är lagrad på två ställen:
1) På sidan där axeln sticker ut och man fäster åttan sitter det en vanlig cylindrisk bussning ca 20 mm lång.
2) längst in på axeln är det en kula och runt den sitter det en efter kulan anpassad plastbussning. Kulan har till uppgift att se till att axeln inte rör sig axiellt, den ska alltså inte fungerar som en kulled.
Själva hålet i länkarmen är inte lika tjockt hela vägen, det är smalare där axeln sticker ut och bredare där kulan är. I gränsen mellan dessa områden är den urfräst för att passa kulan. (det är det stoppet som gör att axeln inte glider ut frammåt)
Det är alltså den bakre (sfäriska) plastbussningen som ser till att axeln inte glider ut bakåt, den här bussningen är förseglad med locket som man ser när man tittar på baksidan av länkarmen.
Svårt att veta om det här går att förstå, men ifall man har en trasig länkarm så är det ju snabbt gjort att pressa/slå isär leden.
Nu bytte jag bara den främre bussningen eftersom den bakre fortfarande var i hyffsat skick och besvärligare att tillverka.
Tänkte se om det håller men annars tänkte jag ordna den också.
Hade tänkt montera en fettnippel men jag gjorde bussningen väldigt tajt, så om jag skulle börja pressa på med fett nu skulle förmodligen främre bussningen glida iväg...
Kan ju dock vara bra när bussningen blir sliten.