Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyspeed
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Inlägg av Toyspeed »

Jag köpte toyota original.
De har funkar utmärkt upp till dom ca 550-600hk ja fick ur förrförra sommaren.
Tror faktiskt inte de va speciellt mycket dyrare heller om ja minns rätt.
Användarens profilbild
martenheller
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis

Inlägg av martenheller »

Jag minns att du skrev de i smset Cyrix, men de blev en paniklösning för mig då Toyota påstod sig inte kunna hitta vad jag skulle ha.
Än så länge har de funkat felfritt, skulle tro att jag kört kanske 20 mil efter bytet och dom har varit relativt hårda så :).
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
martenheller

Inlägg av martenheller »

Har en extra Border front och sidokjolar liggandes som säljes till förmån gör r-däck :)!
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
martenheller

Inlägg av martenheller »

Bilen ha blivit uttagen och kommer att ställas ut på en bilutställning på Skara sommarland nästa helg! Det kommer även vara laglig dragracing inne i Skara, så kommer kanske pröva ett par vändor där med.

Innan dess ska Towhooks och snapoff monteras.
Annars står R-däck högst upp på listan för inköp nu.

Sen funderar jag även på att sälja de nya Rota fälgarna, någon som är sugen?
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
martenheller

Inlägg av martenheller »

Idag har jag ställt ut bilen samt prövad dragracing för första gången i mitt liv med den (dock bara 150m och utan tidtagning men ack lagligt)

Var grymt skoj, och jag blev positivs överraskad.
Körde ifrån b.la:
Mitsubishi Evo8 420 hk
Nissan Skyline R33 550 hk

Den sätter sig ju så jävla gött i starten och går fint.
Blev grymt kåt på att skaffa riktiga däck och kanske anpassa den för lite raktfram åkande också :).

Tyvärr började bilen än en gång misstända, DOCK INTE vid race eller gaspådrag, utan vid lugn stadskörning.
Det måste vara något med tändningen, för de ryker kolsvart precis som de andra gångerna då jag trott de varit fördelaren/rotorn.

Är ju precis samma symptom som det var då, de är tredje gången bilen uppträder så här och efter lite skruvande har den gått bra.
Men nu vill jag reda ut vad de är och få det åtgärdat.

Den går oroligt på tomgång, och vid ca 3000 rpm skjuter den som fan, går inte varva mer.
Motorlampan lyser men ger ingen felkod.

Filmade en liten snutt som jag postar i hopp om att någon av er ska kunna hjälpa mig.

OBS, på filmen håller jag fullgas!! När vi slutar filma så dör den bara, tomgången blir ännu oroligare efter man försökt gasa.

Något elfel skulle jag tro, men då borde den väl ge felkod?
Kan någon svara på hur fartspärren är på JDM import? Funderar på om de kanske är som någon varvtalsregulator och de kan vara något sådant som spökar?
Någon måste väl ha haft liknande bekymmer?

Är öppen för alla förslag och idéer, och hoppas någon har lust att ta sig tid att kika på filmen och komma med en fundering.

Värt att nämna:
Sitter nytt fördelarlock, ny rotor och nya tändstift i.
Läs gärna längre bak i tråden för mina tidigare spekulationer när den uppträtt så här.
www.tagracing.n.nu
Toyspeed

Inlägg av Toyspeed »

Jag ska fundera lite... Just nu är ja fan helt idélös..

Låter ju som att de är nån form av varvtalsspärr.
Är ingen form av "limphome" mode som gör att de inte går att varva mer än 3000varv?

Om du när bilen hamnar i de läget att de inte går att varva mer, Om du stänger av bilen, Plockar av batterikabeln en liten stund. slänger på den och startar. beter den sig likadant då?
Eller funkar den?

Kan va att de får nån felsignal och då går in i limphome och sen måste du reseta felkoden för att det ska fungera igen.

Ps, Tror du behöver köpa ett nytt styrsystem... Ja de är nog lösningen ,ds

*obs ironi*
Användarens profilbild
martenheller

Inlägg av martenheller »

Ja jag är JÄTTE tacksam om du vill ta dig tid att fundera lite :).
Jag prövade nolla batteriet igår med, men samma skit kvarstår.

Vad menas med "limphome" då? Jag kan inte alla coola termer ;).

Vem vet, den kanske går när jag kommer ner till verkstaden framåt kvällen idag igen, men de är ju likt förbannat tråkigt när de blir så här så ja måste ju hitta felet så de blir åtgärdat :).
www.tagracing.n.nu
Toyspeed

Inlägg av Toyspeed »

Alltså, "Limphome" är en säkerhetsåtgärd bilen automatiskt gör när den märker att nånting inte är som de ska.
Tillex om du kör och gasar på och du får höga spikvärden (bilen får för lite soppa) Då kan bilen aktivera en form av "limphome" som tillåter att du fortsätter köra bilen men under väldigt försiktiga former. (Limp home = Halta hem) =)

Men jag vet inte ens om MR2:an har nått sånt system? (googlade lite nu)
Jo dom har en sorts limphome. Och de verkar som att de beter sig precis som du skrev. Den flyttar varvtalsspärren till 3000varv.

Men du säger att den inte ger någon felkod men ändå tänds motorlampan?
No offence, Men de tror ja inte på. Tänds motorlampan har du en felkod. Den måste vi ta reda på.
Vet du hur man kollar felkoderna?

Min högt ovetenskapliga gissning för tillfället är att du har fel lambdavärden. Antingen beroende på fel soppablandning eller pga fel i givaren eller kablaget.
Användarens profilbild
martenheller

Inlägg av martenheller »

Okej på så vis.
Är det enbart spikningar som gör att bilen går in i "Limphome" eller kan det vara olika fel som leder till detta?

Vid närmare eftertanke har jag nog kört på 98 oktan vid alla 3 tillfällena, igår hade jag Vpower i tanken (kanske 15 liter) och när jag körde upp den fanns ingen Shell i den staden, så fick bli Statoils 98 oktan. Körde som sagt 4st race (150m) och efter det fjärde när jag körde lugnt kom felet..

Märkte inte av några spikningar, iof inte jättelätt att märka vid fullgas repor på strippen kanske.
Men är det så känsligt med JDMimport att de är på gräns till spikningar på 98oktan?

För lite soppa som du säger tycker jag låter konstigt, då bilen är helt original förutom avgassystem och öppet filter, då känns väl fel oktantal mer troligt?

Jo då, motorlampan lyser, jag stänger av bilen och byglar E1 och TE1 och vrider på tändningen. Då blinkar bara motorlampan intensivt, inte så som den ska göra när den ger felkod.

Om det var lambdavärdena borde den väl gå skit hela tiden, och inte bara som nu någon gång ibland?

Jätte tacksam för att du tar dig tid :).
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
martenheller

Inlägg av martenheller »

Kan säga en sak till, en polare trodde att de kunde va att batteriet är dåligt (jag får ladda ofta) så att tändningen inte hänger med pga att strömmen inte räcker till när batteriet börjar bli tomt.

Vad tror du om de?
www.tagracing.n.nu
Skriv svar