50 extra HK till ST185
- DilleBoy
- Inlägg: 109
- Blev medlem: fre 25 mar 2011, 18:20:32
- Bilmodell: Toyota Celica ST205
- Årsmodell: 1999
- PostOrt: Spånga
- Land (Country): Stockholm
- Ort: Stockholm
Re: 50 extra HK till ST185
jag vill bara vinna dom första 100 meterna sen så är jag nöjd, jag är väldig väldig dålig förlorare, Men just nu så har jag massa med tips och råd så antingen byter jag ut motor eller så trimmar jag den,
-Lexus IS200 Brukis
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
-
- Inlägg: 336
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
- Bilmodell: Celica st205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sweden
Re: 50 extra HK till ST185
håller med dig där, lättning av bilen är billigt, 150kg från original vikten borde du kunna ta bort ganska billigt och enkelt. Sedan om man har en riktig koppling så kan du göra riktiga starter, redan där är det inte många som hänger med på gatan.srylul skrev:Okej, du vill ändå ta utmaningen? Trots att du behöver minst 500 pållar för att spöa mej och dom där elaka?
Bra!
Nästa förslag:
Skit i att byta motor...
Och bry dej inte så mycket om effekten...
What?
Jo, du ska ju köra normalt åxå.
Du behöver inte fokusera på en viss effektsiffra vid 7500rpm.
Det är moment på startvarv du behöver till din tunga bil. Och du vill växla vid 6000rpm.
Då kommer motorn att hålla mycket bättre och du kan lägga mer pengar på "trim" istället för motorbyten och elkopplande.
Dvs, mappning för att få kraft på lägre varv och bredare område gör att du har större chans mot "dom där".
Och försök hitta en annan slutväxel,du behöver sällan toppfarten?
Det är en ekonomisk variant som funkar.
Det med annan slutväxel är bara att glömma, behövs en hel drev sats i så fall vet inte exakt vad de går på men minst 50000kr
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: 50 extra HK till ST185
Kul att du gillar mitt bygge DilleBoy. Mitt mål är 320hk till att börja med.
Sen klarar nog inte Ct20b av mer så det är mest därför.
Den turbon sitter i st205an och är en bolt on till våra bilar. Finns ingen annan bra uppgraderings turbo som inte kräver modifiering, annat grenrör och dp.
Vill man bygga lite säkerhet också kastar man till ett oljekyl och ett lite större alu kyl från ebay.
Men annars kör på på det där
Sen klarar nog inte Ct20b av mer så det är mest därför.
Den turbon sitter i st205an och är en bolt on till våra bilar. Finns ingen annan bra uppgraderings turbo som inte kräver modifiering, annat grenrör och dp.
Vill man bygga lite säkerhet också kastar man till ett oljekyl och ett lite större alu kyl från ebay.
Men annars kör på på det där
Zerocool skrev:För 350hk så hade jag helt klart byggt på den motorn du har.
Du behöver inte göra så mycket. Detta nedan är typ det du behöver.
Kolvar
Kammar kan du köra original alt byta till 205ans
Bränslepump
Sard 850cc spridare, dubbelmatat fuelrail
Starkare koppling
Annat sprut ex apexi Power fc
Turbo med adapterplatta till grenröret. Ex Volvos KKK k24, garrett gt2871r, garret 3071r, evo 9 turbo.
Fmic
205ans toppackning inkl Arp bultar
Renovering av motorn
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: 50 extra HK till ST185
Just det är lite svårt då man vanligen inte vill sidesteppa kopplingen på hög gas, vilket nästan är ett måste om man ska göra riktigt snabba starter från noll med 4wd, om nu motorn orkar det också.. Personligen vägrar jag misshandla min bil så, ska jag accelerera hårt spänner jag upp drivlinan först och gör sen nån slags halvmjuk start med hjälp av kopplingen och stämplar inte förräns hela drivlinan är i in grepp typ, det gör att man tappar sekunder i starten och en tvåhjulsdriven bil brukar vara kvickare iväg, sen brukar man komma om.DilleBoy skrev:jag vill bara vinna dom första 100 meterna sen så är jag nöjd, jag är väldig väldig dålig förlorare, Men just nu så har jag massa med tips och råd så antingen byter jag ut motor eller så trimmar jag den,
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 336
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
- Bilmodell: Celica st205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sweden
Re: 50 extra HK till ST185
Så har jag aldrig startat med min, brukar varva runt 6000 varv och sedan bara dumpa kopplingen, och sedan spinner hjulen så fint, så precis när man fått grepp på hjulen slänger man i tvåanGlenn skrev:Just det är lite svårt då man vanligen inte vill sidesteppa kopplingen på hög gas, vilket nästan är ett måste om man ska göra riktigt snabba starter från noll med 4wd, om nu motorn orkar det också.. Personligen vägrar jag misshandla min bil så, ska jag accelerera hårt spänner jag upp drivlinan först och gör sen nån slags halvmjuk start med hjälp av kopplingen och stämplar inte förräns hela drivlinan är i in grepp typ, det gör att man tappar sekunder i starten och en tvåhjulsdriven bil brukar vara kvickare iväg, sen brukar man komma om.DilleBoy skrev:jag vill bara vinna dom första 100 meterna sen så är jag nöjd, jag är väldig väldig dålig förlorare, Men just nu så har jag massa med tips och råd så antingen byter jag ut motor eller så trimmar jag den,

Då är det inga 2wd bilar som hänger med på gatan
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: 50 extra HK till ST185
Det är därför man ska köra med St205 växellådan och gärna en sådan där stålplatta istället för gummi bussningen till bakaxeln från behr
Kolla gärna hans grymma St165 http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... f=19&t=199
Har inte sett han på forumet på rätt länge nu.
Hänger han fortfarande på forumet?
Kolla gärna hans grymma St165 http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... f=19&t=199
Har inte sett han på forumet på rätt länge nu.
Hänger han fortfarande på forumet?
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: 50 extra HK till ST185
Men det är ju det jag sägerZerocool skrev:
Så har jag aldrig startat med min, brukar varva runt 6000 varv och sedan bara dumpa kopplingen, och sedan spinner hjulen så fint, så precis när man fått grepp på hjulen slänger man i tvåan![]()
Då är det inga 2wd bilar som hänger med på gatan


Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- DilleBoy
- Inlägg: 109
- Blev medlem: fre 25 mar 2011, 18:20:32
- Bilmodell: Toyota Celica ST205
- Årsmodell: 1999
- PostOrt: Spånga
- Land (Country): Stockholm
- Ort: Stockholm
Re: 50 extra HK till ST185
Tack alla för hjälpen men jag kommer nog köra på det här
Kolvar
Kammar kan du köra original alt byta till 205ans
Bränslepump
Sard 850cc spridare, dubbelmatat fuelrail
Starkare koppling
Annat sprut ex apexi Power fc
Turbo med adapterplatta till grenröret. Ex Volvos KKK k24, garrett gt2871r, garret 3071r, evo 9 turbo.
Fmic
205ans toppackning inkl Arp bultar
Renovering av motorn
Nu har jag något att se fram emot
Kolvar
Kammar kan du köra original alt byta till 205ans
Bränslepump
Sard 850cc spridare, dubbelmatat fuelrail
Starkare koppling
Annat sprut ex apexi Power fc
Turbo med adapterplatta till grenröret. Ex Volvos KKK k24, garrett gt2871r, garret 3071r, evo 9 turbo.
Fmic
205ans toppackning inkl Arp bultar
Renovering av motorn
Nu har jag något att se fram emot

-Lexus IS200 Brukis
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: 50 extra HK till ST185
Bra beslut.
Lycka till mot Golfen!
Lycka till mot Golfen!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: 50 extra HK till ST185
hade inte ST185 vassare kammar än ST205 original har jag för mej jag läst ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se