Anledningen till spräckta block?
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: fre 16 okt 2009, 13:25:29
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Falun
Anledningen till spräckta block?
Jag har köpt mig en ny Toyota, en Celica GT4 ST205 och nu börjar jag bli sugen på att trimma lite. Runt en 400-450hk vore ju kul att åka omkring med men efter att ha läst om spräckta block börjar man bli lite orolig.
Det jag undrar över är varför blocken spicker? Att de har tunna väggar vet jag men vad är själva anledningen att sprickan uppstår? Är det höga cylindertryck, lokala kokningar, viberationer eller någonting annat?
Jag läste på ett forum att några i Italien hade bytt till ett 1.3 TRD Kylarlock och på så sätt höjt koktemperaturen. Enligt killen hade det gjort att de lokala kokningarna hade försvunnit och att de sedan dess inte hade spräckt ett block. Detta låter väl kanske lite för bra för att vara sant men det kan ju vara så..
Vissa verkar ju kunna göra med massor av effekt och andra spräcker blocken vid mycket lägre effekt så vad tror ni är anleningen till att blocken spricker?
Mvh
Oskar
Det jag undrar över är varför blocken spicker? Att de har tunna väggar vet jag men vad är själva anledningen att sprickan uppstår? Är det höga cylindertryck, lokala kokningar, viberationer eller någonting annat?
Jag läste på ett forum att några i Italien hade bytt till ett 1.3 TRD Kylarlock och på så sätt höjt koktemperaturen. Enligt killen hade det gjort att de lokala kokningarna hade försvunnit och att de sedan dess inte hade spräckt ett block. Detta låter väl kanske lite för bra för att vara sant men det kan ju vara så..
Vissa verkar ju kunna göra med massor av effekt och andra spräcker blocken vid mycket lägre effekt så vad tror ni är anleningen till att blocken spricker?
Mvh
Oskar
- engan
- Inlägg: 132
- Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
- Bilmodell: Celica GT-Four RC
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Södertälje
- Land (Country): Sverige
- Ort: Södertälje
Re: Anledningen till spräckta block?
Kan tänkas att det har en del med körstil att göra också samt hur motorn är mappad. En snäll körstil och en mjuk effektkurva gör säkert sitt. 

-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Anledningen till spräckta block?
Det är varierande kvalite och tjocklek på cylinderfodren.
Jag kikade på mitt block efter de sprack. och det va helt otroligt tunnt på vissa ställen.
ca2mm till vattenkanalen.
Ta man då en titt på 5S motorn. Då har den 7-8mm gods i cylinderväggarna.
Men just anledningen till att dom spricker.. Därom tvistar di lärde..
Mitt sprack vid ca 400hk. Svårt att säga exakt då de skedde under mappning på gatan
Men när väggarna är så tunna så kan de va egentligen vad som helst som orsakar det känns de som.
Jag kikade på mitt block efter de sprack. och det va helt otroligt tunnt på vissa ställen.
ca2mm till vattenkanalen.
Ta man då en titt på 5S motorn. Då har den 7-8mm gods i cylinderväggarna.
Men just anledningen till att dom spricker.. Därom tvistar di lärde..
Mitt sprack vid ca 400hk. Svårt att säga exakt då de skedde under mappning på gatan
Men när väggarna är så tunna så kan de va egentligen vad som helst som orsakar det känns de som.
- engan
- Inlägg: 132
- Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
- Bilmodell: Celica GT-Four RC
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Södertälje
- Land (Country): Sverige
- Ort: Södertälje
Re: Anledningen till spräckta block?
Vilket 5S block syftar du på nu? Det finns vad jag vet fyra varianter av det blocket!
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Anledningen till spräckta block?
Jag har ett 5S från 99.
det är det enda ja mätt på
det är det enda ja mätt på
- engan
- Inlägg: 132
- Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
- Bilmodell: Celica GT-Four RC
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Södertälje
- Land (Country): Sverige
- Ort: Södertälje
Re: Anledningen till spräckta block?
99+ ska vara det bästa blocket så det låter positivt!Toyspeed skrev:Jag har ett 5S från 99.
det är det enda ja mätt på

Kanske lite offtopic: Hur gjorde du med oil squirters när du bytte till 5S block? Och hur är det med övrig kringutrustning, passar servopump, generator etc, eller är det ommöblering som gäller?
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Anledningen till spräckta block?
Å andra sidan är väl 3S-blocket från 99+ också bättre.
Det är väl typ gen4 (caldinablocket), medans det finns två olika gen3, det vanliga och ett förstärkt (96+)
Plus "stålblocket" aka TRD-block, AKA TTE-block aka smidda block och allt vad dom kallas, det som användes i rallybilarna, som det väl är ett par här på TCS som har eller har haft, det var väl även ett sådant block som man taggit ut över 1000hk med i japan, minns inte vilka det var ? TOM's ?
Det är väl typ gen4 (caldinablocket), medans det finns två olika gen3, det vanliga och ett förstärkt (96+)
Plus "stålblocket" aka TRD-block, AKA TTE-block aka smidda block och allt vad dom kallas, det som användes i rallybilarna, som det väl är ett par här på TCS som har eller har haft, det var väl även ett sådant block som man taggit ut över 1000hk med i japan, minns inte vilka det var ? TOM's ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- engan
- Inlägg: 132
- Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
- Bilmodell: Celica GT-Four RC
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Södertälje
- Land (Country): Sverige
- Ort: Södertälje
Re: Anledningen till spräckta block?
Ja, Denso körde också en 3sgte swappad supra i LeMans med TTE-block, men då körde man stroker på 2.2L men då körde man runt 650 hk vill jag minnas. Top Secret vet jag också hade nån supra med 2.2L 3SGTE och getrag låda, även detta med TTE-block. Va ett TTE-block uppe på ett brittiskt forum för ett tag sedan, det gick för sjuhelsikes mycket pengar.Glenn skrev:Å andra sidan är väl 3S-blocket från 99+ också bättre.
Det är väl typ gen4 (caldinablocket), medans det finns två olika gen3, det vanliga och ett förstärkt (96+)
Plus "stålblocket" aka TRD-block, AKA TTE-block aka smidda block och allt vad dom kallas, det som användes i rallybilarna, som det väl är ett par här på TCS som har eller har haft, det var väl även ett sådant block som man taggit ut över 1000hk med i japan, minns inte vilka det var ? TOM's ?

Det enda problemet jag kan se med 5SFE-blocket är att det saknar oil squirters och jag vet att de från 3SGTE är svåra om inte omöjliga att få dit pga. platsbrist. Läste om någon som byggt med squirters från en miata, då oroade man sig över att gänglängden blev lite väl kort eftersom oljekanalen man monterat under låg relativt grunt.
Jag går i tankarna att bygga mig en ny motor vid sidan om bilen och utgå från ett 5SFE-block, men jag tänkte jag skulle försöka reda ut så mycket problematik som möjligt först.
Jag har sett ett fåtal gen3 block som spruckit mellan 2an och 3an också, hur man kört och med vad har jag tyvärr ingen koll på...
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Anledningen till spräckta block?
Jag körde med Squirters från Miata, men minns inget om att det vart dålig gänglängd...engan skrev:Det enda problemet jag kan se med 5SFE-blocket är att det saknar oil squirters och jag vet att de från 3SGTE är svåra om inte omöjliga att få dit pga. platsbrist. Läste om någon som byggt med squirters från en miata, då oroade man sig över att gänglängden blev lite väl kort eftersom oljekanalen man monterat under låg relativt grunt.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
- engan
- Inlägg: 132
- Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
- Bilmodell: Celica GT-Four RC
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Södertälje
- Land (Country): Sverige
- Ort: Södertälje
Re: Anledningen till spräckta block?
Cyrix skrev:Jag körde med Squirters från Miata, men minns inget om att det vart dålig gänglängd...engan skrev:Det enda problemet jag kan se med 5SFE-blocket är att det saknar oil squirters och jag vet att de från 3SGTE är svåra om inte omöjliga att få dit pga. platsbrist. Läste om någon som byggt med squirters från en miata, då oroade man sig över att gänglängden blev lite väl kort eftersom oljekanalen man monterat under låg relativt grunt.
Okej! Spännande, kanske jag som fått det om bakfoten

