Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Rav4
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Sverige
Re: Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4
Hej igen,
Är det själva packningen som är av dålig kvalité eller är det något annat som orsakar detta hos D-4D motorerna?
Med andra ord, hur stor risk är det att jag råkar ut för en trasig topplockspackning igen om några år?
Är det själva packningen som är av dålig kvalité eller är det något annat som orsakar detta hos D-4D motorerna?
Med andra ord, hur stor risk är det att jag råkar ut för en trasig topplockspackning igen om några år?
-
- Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
- Årsmodell: 2013
Tror det är en ny modifierad packning nu?!
---------------------------
Toyota Mek
Toyota Mek
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Jag hörde ett rykte om felmärkta packningar men kan ej bekräfta det.PartyBoy skrev:Tror det är en ny modifierad packning nu?!
Det är olika tjocklek på dom

F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
Okej, tack för svaren.
-
1½ år senare...
Rav4'an tappade värmen i kupén under en långstyrning söderut. Känner igen symptomen, kylarvätskan har tryckts ut i expansionkärlet. Rullar in mot en Toyota verkstad som tack och lov hade öppet. Ett snabbttest visar på avgaser i kylsystemet = topplockspackning trasig.
Bilen har rullar ca 9000 mil. Första topplockpackningen gick vid knappt 6000 mil. Hur i helvete kan detta hända igen. Bilen är pedantskött, servad och försiktigt körd. Toppskick - i varje fall det ögat ser.
Jag har nu lämnat igen hyrbilen och vår Rav4 står parkerad på en Toyota-verkstad 50 mil hemifrån. Jag bad verkstaden skicka in en rapport till Toyota Sverige för eventuell good will. Bara och vänta och se hur Toyota ställer sig till detta nu.
/sid
Rav4'an tappade värmen i kupén under en långstyrning söderut. Känner igen symptomen, kylarvätskan har tryckts ut i expansionkärlet. Rullar in mot en Toyota verkstad som tack och lov hade öppet. Ett snabbttest visar på avgaser i kylsystemet = topplockspackning trasig.
Bilen har rullar ca 9000 mil. Första topplockpackningen gick vid knappt 6000 mil. Hur i helvete kan detta hända igen. Bilen är pedantskött, servad och försiktigt körd. Toppskick - i varje fall det ögat ser.
Jag har nu lämnat igen hyrbilen och vår Rav4 står parkerad på en Toyota-verkstad 50 mil hemifrån. Jag bad verkstaden skicka in en rapport till Toyota Sverige för eventuell good will. Bara och vänta och se hur Toyota ställer sig till detta nu.
/sid
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Satan så surt...sid skrev:1½ år senare...
/sid
Hoppas verkligen Toyota tar detta, kan ju faktiskt vara verkstaden som bytte packningen som gjort nån miss, en felaktig momentnyckel eller liknande.
Men det lär väl aldrig komma fram, så det är ju bara att hoppas på de bästa.
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
Men detta borde väl gå på maskinskadedelen i försäkringen om Toyota inte vill ta på sig denna reparation.
En självrisk på 1500 spänn sen borde det väl fixa sig?
-
Jag tittar lite på villkoren för vår halvförsäkring och för att uppfylla maskinskadedelen så ska bilen vara nyare än 8 år och inte gått över 10 000 mil så det verkar ju som att du kan ha rätt. Alltid skönt att ha en plan B. Hoppet lever!manbro skrev:Men detta borde väl gå på maskinskadedelen i försäkringen om Toyota inte vill ta på sig denna reparation.
/sid
Jag valde Folksam efter som dom erbjöd lägst premie för en halvförsäkring till min Corolla-06.
Där gäller maskinskadedelen tills bilen har gått 15000mil eller är 10 år gammal(det som inträffar först).
Men då är det nåt dom kallar "Toyotaförsäkring".
Det är inte så många märken som har dessa mil/år.
Där gäller maskinskadedelen tills bilen har gått 15000mil eller är 10 år gammal(det som inträffar först).
Men då är det nåt dom kallar "Toyotaförsäkring".
Det är inte så många märken som har dessa mil/år.
-
Jag har hittat många nät-exempel på Rav4 med just de fel jag har upplevt. Det verkar som att det numera finns en förlängd garanti som sträcker sig upp till 7 år eller 18000 mil. För andra som söker info se denna post och bifogad fil:
http://www.toyotaownersclub.com/forums/ ... pic=132178
Fortfarande inget nytt från Toyota Sverige.
/sid
http://www.toyotaownersclub.com/forums/ ... pic=132178
Fortfarande inget nytt från Toyota Sverige.
/sid
- Bilagor
-
- AD Head Gaskets.pdf
- Beskrivning av garanti.
- (46.17 KiB) Nerladdad 199 gånger