Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Inlägg av Toyspeed »

knacksensorn känner inte av riktigt var de är för typ av oljud. Så den kan känna av helt andra grejer också som INTE är spikningar. Såsom onormala vibrationer, eller för den delen om du får misständning så kan de mycket väl ge utslag på knacksensorn. Men om du inte får nån felkod vettifan...
men tänds motorlampan MÅSTE du ju få en felkod.

Och motorlampan samt limphome mode kan du nog få av flertalet anledningar. Men lambdavärdet känns som en av dom mest troliga.
De där med att de skulle bero på 99 oktan vs 98oktan tror jag inte.
Du har inget höjt laddtryck eller nått?
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Inlägg av KACE80 »

Du får skaffa en gen2 motor Mårten ;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Inlägg av Glenn »

martenheller skrev: Vid närmare eftertanke har jag nog kört på 98 oktan vid alla 3 tillfällena, igår hade jag Vpower i tanken (kanske 15 liter) och när jag körde upp den fanns ingen Shell i den staden, så fick bli Statoils 98 oktan. Körde som sagt 4st race (150m) och efter det fjärde när jag körde lugnt kom felet..
Enligt ett par tester som gjorts håller statoils 98oktan högre oktanhalt än shell's V-power, dom har till och med slutat påstå att den är 99 oktan nu.

Även om det inte vore så så tror jag inte heller det beror på det.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Inlägg av martenheller »

Okej tack.
Ja läste nånstans att man skulle ta ur en sak ur diagnoauttaget innan man felsökte. Tror den kallades Spinnpinn eller något? Stämmer detta? Isåfall kan de ju va därför ja inte får felkod för ja har inte tagit ur något..

Vad tror ni om batterispekulationen då?
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Inlägg av martenheller »

Short pin hette den visst :)
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Inlägg av Toyspeed »

Jag är skeptisk till de där med batteriet.
Så länge du har en fungerande generator så behövs de inte mycket kräm i batteriet.
iofs kanske de är din generator som laddar för dåligt?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Inlägg av Glenn »

Möjligen om du har en kortsluten cell som gör att generatorn lastas ner, har sett det orsaka problem på motorcyklar faktiskt, men aldrig i bil, men det borde ju kunna hända där med.

Det kan man ju dock lätt utesluta om du har möjlighet att bytlåna ett batteri från nån annan bil tillfälligt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Inlägg av martenheller »

Felsökt vidare idag utan resultat.
Prövade koppla ur mappsnsorn och starta bilen bara för att snabbt se om de var fel så att inte diagnoauttaget fungerade.
men då fick jag felkod direkt när jag testade bygla.
summasummarum : mitt fel registrerar ingen felkod. Den går riktigt illa, kan filma imorgon vid jämn gas på lägre varv så får ni höra.

Jag åker och köper ett nytt batteri imorgon, även om inte felet sitter där så behövs de ändå bytas.

Jag börjar tro de är tändkablarna som spökar, vad tror ni om det?
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Inlägg av Hansen »

har du original tändspole? har för mig att min gjorde så när den vart dålig.
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Inlägg av martenheller »

Ja så vitt jag vet är de original.
Kanske lika bra att beställa tändspole och tändkablar :).
Är de org man ska satsa på eller finns de andra bra/vettiga?
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Skriv svar