Vibrerande takspoiler, Avensis 2.0 -04

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Avensisen
Årsmodell: 0

Vibrerande takspoiler, Avensis 2.0 -04

Inlägg av Avensisen »

Har ett problem jag gärna skulle vilja ha hjälp med. Har upptäckt en väldigt störande ljud när jag kör. Har efter viss forskning lyckas lokalisera det till att bilens takspoiler (bakspoiler? skärm) ovanför bakluckan sitter något löst i ytterkanten. Troligtvis har den släppt från sitt fäste där. Detta medför vibrationsljud som blir väldigt högt inne i bilen när man kör. Driver mig till vansinne.

Nu till min fråga:
Hur fäster jag spoilern igen? Jag har försökt trycka ned den men den vill inte fastna utan studsar upp igen, rör sig om ett ca. 1 cm glapp som står och slår.
Skulle jag kunna lägga dubbelhäftande tejp och på så vis få den fast? Vad är mina alternativ? Lämna in den för lagning? Byta spoiler helt? Är inte särskilt tekniskt kunnig och ta av spoilern själv (hur man nu gör det) känns kanske för svårt.

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!
Senast redigerad av Avensisen den lör 07 jul 2012, 22:06:19, redigerad totalt 1 gånger.
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Vibrerande takspoiler, Avensis 2.0 -05

Inlägg av cheetah1 »

Vad är det för bil?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Avensisen

Inlägg av Avensisen »

cheetah1 skrev:Vad är det för bil?
Toyota Avensis 2.0 - 04
Senast redigerad av Avensisen den lör 07 jul 2012, 22:06:06, redigerad totalt 1 gånger.
Avensisen

Inlägg av Avensisen »

Tror du det går att fixa utan att köpa en ny spoiler? På något vis fästa ner högra delen av spoilern igen så man kan dämpa vibrationen? Helst utan att skruva lös hela spoilern...
Avensisen

Re: Vibrerande takspoiler, Avensis 2.0 -04

Inlägg av Avensisen »

Har nu lyckats åtgärda felet. Tog bort plastskyddet och upptäckte att muttern på högra sidan av spoilern mystiskt var helt borta. Ny mutter på och spoilern sitter igen och inga mer vibrationsljud. Även muttern på vänstra sidan av spoilern var på väg att gängas ur så fick fästa även denna. Kanske ett tips till övriga att kolla dessa muttrar?
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Inlägg av cheetah1 »

Hm, kanske värt att lägga på lite loctite om man råkar ha isär det nån gång, med andra ord. Mamma har en likadan.
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige

Inlägg av fredrik mkIII »

Tycker de sitter löst på varannan avensis typ. Jag skruvar bara fast dem på servicen.
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Skriv svar