köpte en celica -94 och skulle vilja ha lite mer pollar i den och har kollat runt lite men hittar inte så mkt om hur man kan öka den så tar gärna emot tips och trix. är ute efter sug pollar och inte turbo konventera.
Vill veta hur mkt man kan plana toppen mm.
delar eller tips om sidor för delar är väldigt tacksamt om ni kan dela med er.
trimma celica -94
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: trimma celica -94
Trimma en sugmotor går utmärkt. Men de är lite trix.
Börja med att tala om vilken budget du tänkt använda dig av till trimmet av kärran.
Annars kan du få dom mest urspårade svar.
Börja med att tala om vilken budget du tänkt använda dig av till trimmet av kärran.
Annars kan du få dom mest urspårade svar.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: trimma celica -94
Klart det går att trimma, men sughästar är dyra hästar..
Ett annat alternativ är ju att slänga in en japanimporterad BEAMS-motor, det är vanligt i USA, fast i USA har dom ju som bäst den uschliga 5S-FE-motorn (på 135hk) istället för 3S-GE (på 175hk) vi har här i europa. ..Så deras "vinst" är ju 65hk, vi vinner bara 25hk.
En 3S-GE BEAMS har 200-210hk, men jag har för mej att den sista generationen (med 210hk) var krånglig att få att fungera i andra bilar pga styrningen till VVT-i.
Ett annat alternativ är ju att slänga in en japanimporterad BEAMS-motor, det är vanligt i USA, fast i USA har dom ju som bäst den uschliga 5S-FE-motorn (på 135hk) istället för 3S-GE (på 175hk) vi har här i europa. ..Så deras "vinst" är ju 65hk, vi vinner bara 25hk.
En 3S-GE BEAMS har 200-210hk, men jag har för mej att den sista generationen (med 210hk) var krånglig att få att fungera i andra bilar pga styrningen till VVT-i.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Re: trimma celica -94
jo jag vet att det inte är det billigaste men hade först och främst viljat plana och porta men vet ej hur mkt jag kan ta för bästa resultat. men som sagt jag är intresserad av alla tips och trix även om dom kostar en del. men tanken är väl en ca 50hk till.
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: trimma celica -94
50hk till är väldigt mycket i en sugmotor.
Då kommer de inte räcka att plana toppen och öka kompet den vägen.
Utan ta bort toppen, plana den och sen skicka iväg den till nån riktigt kompetent person på att porta toppar.
för att porta en topp till en sugmotor handlar inte om att enbart få stora kanaler. Utan dom ska flöda mycket volym, med en hög flödeshastighet också.
Plana toppen gör du enbart så lite som möjligt för att få dit en ny packning och kanske en stålpackning.
Där efter tittar du på nya kolvar och stakar. Ökar på kompet ganska rejält den RÄTTA vägen.
I toppen sätter du större ventilen, och andra kammar.
Detta är väl vägen att gå om du söker ca 50hk till.
Jag tror inte du kommer nå 50hp genom planing av topp. och optimerat till och frånluft.
Då kommer de inte räcka att plana toppen och öka kompet den vägen.
Utan ta bort toppen, plana den och sen skicka iväg den till nån riktigt kompetent person på att porta toppar.
för att porta en topp till en sugmotor handlar inte om att enbart få stora kanaler. Utan dom ska flöda mycket volym, med en hög flödeshastighet också.
Plana toppen gör du enbart så lite som möjligt för att få dit en ny packning och kanske en stålpackning.
Där efter tittar du på nya kolvar och stakar. Ökar på kompet ganska rejält den RÄTTA vägen.
I toppen sätter du större ventilen, och andra kammar.
Detta är väl vägen att gå om du söker ca 50hk till.
Jag tror inte du kommer nå 50hp genom planing av topp. och optimerat till och frånluft.