Vågar man konventera till E85?
- stenemannen
- Inlägg: 72
- Blev medlem: ons 31 aug 2011, 10:51:54
- Bilmodell: CARINA TOURING 1
- Årsmodell: 94
- Land (Country): Sverige
- Ort: Nässjö
Re: Vågar man konventera till E85?
har hört att 98 oktan har mer effekt än 95, har aldrig vågat testa i min bil så jag kör på 95 för säkerhets skull
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Vågar man konventera till E85?
Nä, energimängden är densamma, är aldrig nån fara att tanka högre oktan på bensin, antingen går bilen likadant eller bättre helt enkelt, är det en standardmotor utan turbo brukar den oftast gå likadant.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Vågar man konventera till E85?
Har man en bil som styr tändningen med knacksensor så känner den av att det får svårare att knacka, därmed ställer den upp tändningen så den tänder lite tidigare, vilket innebär att förbränningen blir effektivare och motorn därför får lite högre effekt. Utöver det blir den dessutom lite snålare, så mycket att en modern bil faktiskt kan gå billigare på 98 än på 95.
- stenemannen
- Inlägg: 72
- Blev medlem: ons 31 aug 2011, 10:51:54
- Bilmodell: CARINA TOURING 1
- Årsmodell: 94
- Land (Country): Sverige
- Ort: Nässjö
Re: Vågar man konventera till E85?
Så på min gamla carina från -94 så är det inte lönt då?
har 4A FE motor i
har 4A FE motor i
- MrNize
- Inlägg: 120
- Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
- Bilmodell: Mr2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: FALKENBERG
- Land (Country): SVERIGE
- Ort: Falkenberg
Re: Vågar man konventera till E85?
Titta på den här å avgör själva vad ni vill köra på för soppa..
http://www.youtube.com/watch?v=gQghB4as ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=gQghB4as ... re=related
- MrNize
- Inlägg: 120
- Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
- Bilmodell: Mr2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: FALKENBERG
- Land (Country): SVERIGE
- Ort: Falkenberg
Re: Vågar man konventera till E85?
tänkte bara kolla lite igen. Klarar mr2ans originalventiler av E85? Är det något mer som kan ta stryck av E85. Har bytt hela soppa systemet dock till försmå spridare med det löser jag när jag vill ha effekt...
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Vågar man konventera till E85?
Ventilerna är ingen fara, brukar mest vara delar av bränslesystemet som folk oroar sej för, slangar, packningar osv.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Vågar man konventera till E85?
SPRIDARNA!!
När ni haft bilen avställd över vintern. Ta ur spridarna och gör rent dom.
Nu hade iofs min stått still i 2år. Men mina spridare va helt igenkletade med nån jävla geleliknande massa.
Körde dom i ultraljudstvätt och sprutade dom baklänges med smörjolja.
Funkade perfekt sen
När ni haft bilen avställd över vintern. Ta ur spridarna och gör rent dom.
Nu hade iofs min stått still i 2år. Men mina spridare va helt igenkletade med nån jävla geleliknande massa.
Körde dom i ultraljudstvätt och sprutade dom baklänges med smörjolja.
Funkade perfekt sen
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Vågar man konventera till E85?
Detta är f.ö ett problem med "vanluiga" E85-bilar också, kompisen körde sin tjänste-saab enbart på E85 och fick ultraljudstvätta spridarna några gånger om året, problemet var så vanligt att SAAB bytte till andra spridare medans man väntade typ.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- MrNize
- Inlägg: 120
- Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
- Bilmodell: Mr2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: FALKENBERG
- Land (Country): SVERIGE
- Ort: Falkenberg
Re: Vågar man konventera till E85?
så med andra ord kanske man skall ha en mapp för bensin å köra en tank v-power med en flaska spridarrengörare i mellan åt. Just för att rengöra dom lite ibland.