Så nån som har koll om man kan göra bilen bakhjulsdrivet
Bara genom att svetsa mellandiffen eller måste man göra något mer?
Sen förlorar bilen nån kraft av det här?
Växla mellan fyrhjulsdrivet & bakhjulsdrivet
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: mån 23 jul 2012, 17:46:50
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 1994
-
- Inlägg: 368
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
- Bilmodell: Corolla T-sport
- Årsmodell: 2002
Re: Växla mellan fyrhjulsdrivet & bakhjulsdrivet
Vet inte hur gt4orna fungerar, men på gammel-evos (1-3) så kan man svetsa centerdiffen och plocka bort de främre drivaxlarna för att få rwd.
Du förlorar ingen kraft på det, bara massa fäste
Du förlorar ingen kraft på det, bara massa fäste

- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Växla mellan fyrhjulsdrivet & bakhjulsdrivet
Risken är väll större att det som är kvar får hela motorns effekt vilket kan ju påverka hållbarheten negativt då tidigare hade bakre regionerna endast 50% av effekten och efter modifieringen har då 100% av effekten eller?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 368
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
- Bilmodell: Corolla T-sport
- Årsmodell: 2002
Re: Växla mellan fyrhjulsdrivet & bakhjulsdrivet
Du har alldeles rätt.
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Växla mellan fyrhjulsdrivet & bakhjulsdrivet
Är det så enkelt räknat som att du får ungefär samma "belastning" på bakaxeln med en stock, rwd st205 som du skulle få med en 4x4 480 hk st205?Dale skrev:Risken är väll större att det som är kvar får hela motorns effekt vilket kan ju påverka hållbarheten negativt då tidigare hade bakre regionerna endast 50% av effekten och efter modifieringen har då 100% av effekten eller?
Det känns inte alls rätt och det är ingenting du heller påstod men det är ett sätt man skulle kunna tolka det på.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Växla mellan fyrhjulsdrivet & bakhjulsdrivet
Skulle tro de. Även om folk säger att ST205ans drivlina är rätt skottsäker lär ju den braka av någon anledning. Om det beror på kraft eller förare lär ju spela roll med. Ungefär som vissa kan köra slut på en koppling på en kvart medans andra kör 20 tusen mil.Fnys skrev:Är det så enkelt räknat som att du får ungefär samma "belastning" på bakaxeln med en stock, rwd st205 som du skulle få med en 4x4 480 hk st205?Dale skrev:Risken är väll större att det som är kvar får hela motorns effekt vilket kan ju påverka hållbarheten negativt då tidigare hade bakre regionerna endast 50% av effekten och efter modifieringen har då 100% av effekten eller?
Det känns inte alls rätt och det är ingenting du heller påstod men det är ett sätt man skulle kunna tolka det på.

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]