Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Som överskriften säger. Varvtalet ligger kvar ett antal sekunder efter gasuppsläpp och det är inte spjället som kärvar vad jag kan se. Gör det enbart vid körning för övrigt, inte när man står o varvar vid rödljusen för att imponera
Idéer någon, förgasaremorot utan katalysator.
www.jesperhammarstrand.se - för o se några av mina gamla bilar samt en kollektion av 70 o 80-talsprylar jag har.
Jag vet att insprutningsmotorer kan göra så, har tydligen nåt att göra med att det inte ska bli så ryckigt.. På en förgasare är det väl dock tveksamt, det mest elektroniska i den bilen är väl stereon..
Är du säker på att gasspjället eller själva gaswiren inte kärvar (isåfall borde det ju uppstå jämt..), så är enda idén jag har att den kanske drar tjuvluft nånstans.. Det borde å andra sidan också vara problem jämt, och inte försvinna efter några sekunder..
Får rycka o slita lite i slangarna o se om jag hittar något!
Hade lite internetproblem när jag lade upp den, förmodligen därför det blev en dublett.
Hmmm, knappt stereon är elektronisk i den för övrigt Samma årsmodell som bilen....
www.jesperhammarstrand.se - för o se några av mina gamla bilar samt en kollektion av 70 o 80-talsprylar jag har.
Någon typ av avgasrening bör det väl sitta även på denna raritet.
En del i avgasreningens funktioner är just att gasspjället inte ska tvärstänga när man släpper gasen - troligen för att det då bildas en massa fetblandad bensin som inte förbränns till fullo och det är givetvis inte bra.
Kolla om det inte sitter en sådan anordning någonstans på förgasaren. Den kan ju kärva eller så.
På AE82:s förgasare sitter det iallafall en sk "dashpot", vars uppgift är att fånga upp spjället vid hastigt gasuppsläpp och släppa ner det varsamt. Det ska visst minska vissa utsläpp vilka jag inte kommer ihåg nu.
Med andra ord kan det vara helt normalt? När ni skriver det så vill jag minnas att vissa bilar med senare avgasrening o förgasare ofta fick klagomål i tester på att varvet sjönk sakta...men jag ska som sagt kolla lite slangar o annat oxå