Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- pirate_76
- Inlägg: 77
- Blev medlem: fre 07 okt 2011, 11:25:07
- Bilmodell: starlet
- Årsmodell: 1981
- Ort: Kristinehamn
Re: Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"
Looking good måste jag säga!! Kul o se hur det fortskrider!
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
- Bilmodell: Starlet KP62
- Årsmodell: 1981
- Ort: Göteborg
Re: Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"
Sådärja då börjar det se ut som det ska...

Toppen hopskruvad och förgasarna på innprovning! Hur har folk ordnat med gasvire och bestyckning?
Läste nånstans att 28mm halsringar var lagom för motorn och vättig ekonomi.... Finns det nån sanning i det?
Lite off toppic...
Körde sönder en länkarm ....



Nu är det ju ifs folkracelänkarm till min volvo 240 men det är 45mm rör 3mm gods som är anlöpt för att inte spricka....
Borde hålla för lite krafter!

Toppen hopskruvad och förgasarna på innprovning! Hur har folk ordnat med gasvire och bestyckning?
Läste nånstans att 28mm halsringar var lagom för motorn och vättig ekonomi.... Finns det nån sanning i det?
Lite off toppic...
Körde sönder en länkarm ....



Nu är det ju ifs folkracelänkarm till min volvo 240 men det är 45mm rör 3mm gods som är anlöpt för att inte spricka....
Borde hålla för lite krafter!
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
- Bilmodell: Starlet KP62
- Årsmodell: 1981
- Ort: Göteborg
Re: Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"

Vägde bilen i dag.... 755kg.
Lagom viktig tycker jag!
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
- Bilmodell: Starlet KP62
- Årsmodell: 1981
- Ort: Göteborg
Re: Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"
Sådär ja.... Nu har jag fått tag i nästan allt till bilen.... Bara vänta på att tempen kommer över noll i garaget och att jag får tillbaka kammen från sliparen och bakaxeln från blästern!
-
- Inlägg: 183
- Blev medlem: fre 24 jul 2009, 19:51:52
- Bilmodell: starlet
- Årsmodell: 1984
Re: Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"

Ångrar ju att jag sålde min starlet nu

Har du nån koll på vart effekten kommer nånstans? Blir det högvarvigt?

Har nog inte haft så kul som den vintern jag hade den blåa:-)
Du kämpar på bra tycker jag. Men har du det som jag, ingen värme i garaget?
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
- Bilmodell: Starlet KP62
- Årsmodell: 1981
- Ort: Göteborg
Re: Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"
Tack för komentaren.Starlet-80 skrev:ser bra ut det här.
Ångrar ju att jag sålde min starlet nu![]()
Har du nån koll på vart effekten kommer nånstans? Blir det högvarvigt?![]()
Har nog inte haft så kul som den vintern jag hade den blåa:-)
Du kämpar på bra tycker jag. Men har du det som jag, ingen värme i garaget?
Jag tror att min effekt hamnar på 100-110 hk men vet inte... tänkte bromsa den!
Hoppas att jag kan köra motorväg i 110 utan att jag "väcker" motorn men att jag har bra effekt runt 6000 varv.
Mitt garage är just nu dåligt isolerat så så när det nu är 15- ute är det 10- inne. fast nästa vecka kan jag sätta upp en isolervägg och kanske få + grader!
-
- Inlägg: 183
- Blev medlem: fre 24 jul 2009, 19:51:52
- Bilmodell: starlet
- Årsmodell: 1984
Re: Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"
Blir kul och se vad den bromsar.
Jag skulle ha gjort det men den började spika väldigt illa.
Ja hoppas du får vettigt register. Jag hade min som brukis men blev nästan omöjlig att köra normalt med efter jag bytte topp.
Kommer du köra med original ventil fjädrar?
Jag skulle ha gjort det men den började spika väldigt illa.
Ja hoppas du får vettigt register. Jag hade min som brukis men blev nästan omöjlig att köra normalt med efter jag bytte topp.
Kommer du köra med original ventil fjädrar?
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
- Bilmodell: Starlet KP62
- Årsmodell: 1981
- Ort: Göteborg
Re: Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"
vad bytte du till för topp och kam?Starlet-80 skrev:Blir kul och se vad den bromsar.
Jag skulle ha gjort det men den började spika väldigt illa.
Ja hoppas du får vettigt register. Jag hade min som brukis men blev nästan omöjlig att köra normalt med efter jag bytte topp.
Kommer du köra med original ventil fjädrar?
Jo jag kör orginalfjädrar... har hört att dom funkar upp till 8k varv.
Spika.... för dåligt med sås? Min fuggar kommer från en alfa och jag tänkte börja med orginalbestyckningen på dom. Jag har inte hittat någon rekomendation alls så jag måste börja nån stans å då kan jag lika gärna börja fettttt!
Jag ska montera beredbandslamda på den så jag har lite koll!
-
- Inlägg: 183
- Blev medlem: fre 24 jul 2009, 19:51:52
- Bilmodell: starlet
- Årsmodell: 1984
Re: Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"
Kom aldrig fram till vad det va för kam. Högvarvig iallafall.
Toppen var portad så mycket som gick tror jag:-) men körde med ett portat org insug och ombestyckad org förgasare.
funkade mycket bra men org insug packning gick inte anv. Men funkade bra när jag fick ordning på munstyckena.
Spikningen berodde nog med på alldeles för hög tändning:-) men den gick bra. Mina org fjädrar hängde med till 8300 varv.
Ja bredbandslamda är nog ingen dum ide.
Toppen var portad så mycket som gick tror jag:-) men körde med ett portat org insug och ombestyckad org förgasare.
funkade mycket bra men org insug packning gick inte anv. Men funkade bra när jag fick ordning på munstyckena.
Spikningen berodde nog med på alldeles för hög tändning:-) men den gick bra. Mina org fjädrar hängde med till 8300 varv.

Ja bredbandslamda är nog ingen dum ide.
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
- Bilmodell: Starlet KP62
- Årsmodell: 1981
- Ort: Göteborg
Re: Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"
Trots att det är -5 i garaget har jag lyckats göra lite i alla fall
Nu när det är vinter kan det ju vara bra att ha en dragögla även bak....

Så jag passade på att dra dit en ordentlig!

Bandet är 3 tons å det sitter med 3st M12 upp i balkens tak... Med STORA brickor! Lär ju hålla!
Ny växelspaksknopp har det blivit med!

Den gamla var för liten och kall! Den nya är svarvad i nylon... därefter kokad i textilfärg. (Jag trodde den skulle bli rödare)
Dubbel kamkjedia måste vara bättre än enkel...

samma sak här.... Detta måste vara bättre än original.

Sommarfälgarna ska bli rödare......

Nu har jag fått tillbaka bakaxeln från både bläster och pulverlack... Bara att lägga lite mer färg på och sätta ihop!

Förhoppningsvis får jag på den på bilen på söndag!

Nu när det är vinter kan det ju vara bra att ha en dragögla även bak....

Så jag passade på att dra dit en ordentlig!

Bandet är 3 tons å det sitter med 3st M12 upp i balkens tak... Med STORA brickor! Lär ju hålla!
Ny växelspaksknopp har det blivit med!

Den gamla var för liten och kall! Den nya är svarvad i nylon... därefter kokad i textilfärg. (Jag trodde den skulle bli rödare)
Dubbel kamkjedia måste vara bättre än enkel...

samma sak här.... Detta måste vara bättre än original.

Sommarfälgarna ska bli rödare......

Nu har jag fått tillbaka bakaxeln från både bläster och pulverlack... Bara att lägga lite mer färg på och sätta ihop!

Förhoppningsvis får jag på den på bilen på söndag!