Hej!
För första gången på 7800 mil har min bil meddelat genom infodisplayen att "Oil maintance required now" kan jag släcka den utan att använda diagnosverktyget(ej eobd)?
Tips?
Fredrik
Oil maintanence required now Avensis 2.2 D4D 150 hkr
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 2009
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sverige
Re: Oil maintanence required now Avensis 2.2 D4D 150 hkr
Löste det själv. Man håller inne knappen för trippen och sedan slår man endast på tändningen, så nu är det nollat och klart!
Fredrik
Fredrik
- YarisMek
- Bilmodell: Yaris
- Årsmodell: 2010
ERM! Det var medelande om att det är dax för service på bilen. (om motorlampan inte lyser) Har due servad bilen?
Alla diesel ska ha den service lampa. En nyckel eller meddelande "Oil maintanence required"
Alla diesel ska ha den service lampa. En nyckel eller meddelande "Oil maintanence required"
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
YarisMek skrev:ERM! Det var medelande om att det är dax för service på bilen. (om motorlampan inte lyser) Har due servad bilen?
Den går på antal körda mil om jag inte minns fel, så har nån mek glömt nolla den vid service kan den tända sig när det inte är dax för service.
Många märken har ju givare osv i oljetråget som känner av oljans smutsighet och ger signal för service vid en viss mängd smuts.
Jag vet att Merca har/hade nån ganska lättlurad variant där det räckte att fylla på lite olja så förlängde man bytesintervallet med ett par hundra mil

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
- YarisMek
- Bilmodell: Yaris
- Årsmodell: 2010
Jag vet att nya diesel har givaren som tänder lampan om du har för mycket olja i motorn då kan "oil Maintenance required" tändas.PierreW skrev: Många märken har ju givare osv i oljetråget som känner av oljans smutsighet och ger signal för service vid en viss mängd smuts.