Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Trevlig läsning som vanligt!
Visste inte att det var så stora skillnader... eller snarare att Apexi PFC är så "begränsat".
Är det 2 original-växellådor du har nu? Vad är svagaste länken just nu på bilen?
Nja, Jag har inte egentligen upplevt det som att de är några begränsningar förens nu.
Så jag tycker ändå att Apexin är ett förjävla bra sprut som levererar långt över sin kostnad.
Dock så saknar den några funktioner som jag nu har ett stort behov av. Dock får man ju då också ta fram en lite tjockare
plånbok... =)
Ja, Det är två originalväxellådor. Dock är den "nya" lådan från en Gen3:a
Den har jag upplevt har lite fördelar mot den äldre versionen. Dubbla synkringar tillex.
Sen sitter det en "starkare" diff i. Original diffen i Gen3 är en av dom som tål mest effekt vad jag läst mig till.
I min Gen2 låda har jag idag en kazz 1,5vägs diff. Den är jäkla bra vid banköring. Dock är den lite svag vid häftiga starter med mycket effekt.
Svagaste länken.. Det beror lite på vad du menar med svagaste, Svagaste rent fysiskt eller det som är flaskhalsen för att kunna plocka mer effekt.
Svagaste länken för att köra riktiga rökartider på strippen är nog mina original drivaxlar. Dock har jag CRW´s drivknutar. Dom lämnar livstids garanti på dom oavsett effekt. Men axlarna i sig kan man nog knäcka om man inte spänner drivlinan ordentligt på strippen. Annars med den nya lådan så ska ja nog kunna komma iväg helt okej om JAG som chaufför sköter mig.
Det som är flaskhalsen i maskinen nu är min bränslepump, Och mina spridare.
Pumpen klarar ca 1000-1100hp på bensin, Om man då räknar ca 30% mindre med etanol så klarar den ju någonstans mellan 700-750hp. Mina 1680cc spridare går idag på ca 90% duty, Så även där börjar ja närma mig max.
Nya spridare har jag redan kikat på och de lär bli Bosch´s 2200cc spridare.
Efter jag bytt spridarna så är de bara bränslepumpen som hindrar mig upp till ca 900hp
Dock har jag inget mål att plocka hejdlöst med effekt. Men "rätt" sida om 700 vore ju förstås ganska kul.
Launchcontroll, och laddtryckstyrning per växel och lite mer effekt än i dag så borde en riktigt låg 10:a inte vara några problem. Bilen i sig är otroligt odramatisk att köra.
Oj va stilla de står... =)
Har haft lite annat att fundera på ett tag tyvärr. Därför har bygget varit enormt stillastående.
men bilen står fortfarande i brukbart skick som den ställdes in.
Men tackar som frågar
Förhoppningen är att jag ska ta tag i detta väldigt snart. Tankarna på bilen har börjat komma tillbaka iallafall.
Så snart så!
Toyspeed skrev:Oj va stilla de står... =)
Har haft lite annat att fundera på ett tag tyvärr. Därför har bygget varit enormt stillastående.
men bilen står fortfarande i brukbart skick som den ställdes in.
Men tackar som frågar
Förhoppningen är att jag ska ta tag i detta väldigt snart. Tankarna på bilen har börjat komma tillbaka iallafall.
Så snart så!
Förstår dig. tappar motivation ofta på sista tiden.
Ibland är det verkligen svårt att få energin att räcka till.
Men ska bli kul när du får fart igen.
Ja, har varit lite sjukdom på familjefronten som gjort att bilen har prioriterats bort helt.
Men jag har iallafall behållt den. Och jag funderar faktiskt på att dra dit i helgen och börja på.
Jag sålde ju mitt Apexi till en kille här på forumet. Men jag har inte ens tagit ur de ur bilen ännu då allt detta kom helt åtsidan.
Men ja har ju inte tagit emot några pengar heller. Så ingen skada skedd ÄNNU.
Men nu är de dags, Våren närmar sig och de är dags att få bilen i racecondition!
Skicka gärna ett pm när du har åkt fortare än någon annan mr2 här, 10.41 så ska du få en match igen 739whp i dynapack förra veckan lite lätt uppdaterad med maxxecu mm.
Mvh
fredrick skrev:Skicka gärna ett pm när du har åkt fortare än någon annan mr2 här, 10.41 så ska du få en match igen 739whp i dynapack förra veckan lite lätt uppdaterad med maxxecu mm.
Mvh
Är inte det MR2:an med AUDI motorn?
I sådant fall så är det definitivt ingen MR2
Vill inte förstöra tråden, ville bara svara på hans utlägg om att köra fortare
Haha det är en MR2 och ingenting annat. Har du kollat på racing någon gång, inte många bilar som har ursprungsmotorerna kvar precis.. Varken på bana eller stripp så det är inget konstigt med en annan motor :/ Men min MR2 trivs bäst ute på gatorna u