Läste på top gear Sverige tidningen om GT86 TRD paket kommer vara tillgänglig i mars hos återförsäljare, hoppas det gäller Sverige med i mars. Grymt, e sugen nue


Vill tacka CrZyLrD för tipsen! Jag har följt denna tråd med intresse då jag själv gått i köptankar sedan i höstas.CrZyLrD skrev:Sök och du skall finna!
Så nu har jag haft in bilen hos Toyota där jag bor och samtidigt som de monterade motorvärmare fick de kolla upp vintervägegenskaperna. De var inte imponerade![]()
Som jag misstänkte är dimensionen jag fått med till bilen inte koscher men de nämnde också att offset på fälgarna kunde vara felaktig. Tog och bulta av däcken och kollade upp ET på fälgarna och mycket riktigt, de har ET38 (skall vara ET48) De bilar som sålts här uppe har antingen 215/45R17 eller 205/55R16 som dimension på vinterdäcken och det utan problem.
Handlarn som jag köpte bilen av är lyhörd och hjälpsam så till nästa vecka skulle de ha upp en uppsättning fälgar med korrekt offset och däck i en lämpligare dimension![]()
Återkommer så snart jag fått på dessa och kan jämföra.
Köptips till er som funderar på att skaffa en GT86 eller BRZ - kontrollera att handlaren inte klantar till det med fälgar. Rätt fälgar och rätt dimension från början så slipper ni mina bekymmer.
Whoops.... vart ett tag sedan man tog sig hit, kul att det skrivs en del.JesperD skrev:Kan väl flika in med ang vinterväglags körning. Jag har själv ett par Hankook W310 (ej dubb) i storleken 205/50R17 som sitter på orginalfälgarna.
Nu bor jag i söder och vi har väl vinterväglag kanske 3-4 veckor totalt på hela året, hehe. Men när det väl är så är det alltid isigt och jävligt slaskigt
Men det jag upplever är ju helt klart att den är sladdrig i baken, men det hade jag nästan räknat med.
Utan antispinn och antisladd så hade den nog varit livsfarlig att köra, men med allt på så tycker jag den tar sig fram riktigt stabilt och inga obehagliga kast ( förutom om du ger lite för mycket gas när det är dags att svänga). Helt klart en mycket trevlig vinterbil!
Dock är det en del saker som stört mig nu i kylan. Rutorna fryser fast varje morgon när jag ska köra till jobbet (bilen står ute) och då slutar elhissarna att fungera pga
att det är nåt skydd som slår in för att inte överbelasta elhiss motorn? Rutan går ner 1cm varje gång man öppnar dörren för att gå under listen. Detta slutar fungera och man får återställa elhissarna för att det ska funkar igen (gå iofs snabbt). Även auto up/ner slutar funka.
Sedan så vibrerar det oregelbundet genom hela karossen när motorn är kall, när man står stilla på tomgång.
Det känns ungefär nästan som den misständer lite på tomgången men ingen motorlampa lyser som indikerar nåt fel.
Konstiga är att såfort motorn är helt varm så försvinner alla vibrationer och du känner knappt att motorn är igång ens när man står på tomgång.
Har även också upplevt att det känns som bromsarna kärvar/fastnar fram senast idag.
Växellådan, endast 2an, är riktigt seg att få i när den är kall framförallt när man växlar ner 3/4/5 till 2. 1-> 2 brukar funka bra.
Grattis till köpet! Förstår dock inte varför du valt bort GPS, tror ändå att Touch & Go hade varit något som en framtida spekulant hade uppskattat.Fredrik_andersson skrev:Nope, en solid röd, manuell och utan GPS..
Röd för att jag gillade färgen, manuell för att jag vill spaka själv och inbyggd GPS i bilen fattar jag inte riktigt vitsen med..
Fast det kommer ju bli lite "lull-lull " på den vad det lider. 18" hjul är nog första saken jag kommer fixa till den
Härligt att hörafantomen skrev:
Vill tacka CrZyLrD för tipsen! Jag har följt denna tråd med intresse då jag själv gått i köptankar sedan i höstas.
Förra veckan slog jag tillBor i Östersund så även jag kommer köra med den på vinterväglag. Efter att ha läst denna tråd så försäkrade jag mig om att få 215/45R17 även på vinterhjulen. Första intrycket är som tidigare nämnts i tråden att man får "provocera" fram sladd så länge man inte stänger av VSC och TRC. Ska på långtur i helgen och då ska det snöa så det bli nog första riktiga testet
Priserna sjunker nog i den takt de blir sönde...inkörda. Fast frågan är vars lagom pris ligger, när jag frågar mig själv, får jag olika svar nästan varje gångGlenn skrev:undrar när dom går ner till lagom pris
Diffad = check på alla. Bilen är gjord för att busas med och du skall kunna drifta med den utan att modda. Kan inte annat än rekommendera ett köp då jag ändå tycker att du får mycket bus för de pengarna. Tar man i beaktande ägandet i form av service, försäkring och drivmedel de första 3 åren så blir kalkylen ännu roligare.freo skrev:Nu har även jag provkört GT86 och jag måste säga att den var riktigt skön och rolig!
Var lamelldiff på den jag körde men det kanske är standard nu? Fick intryck av det i broschyren.
Det borde ju vara dödsstraff att inte välja till lamelldiff vid beställning annars.
True shit! Men om man skall vänta tills det blir den budget man tänkt sig så har de kommit något nytt, något roligare som man ändå inte har budget för - status quo så att säga. Ungefär som när man skall välja att byta mobil, det kommer ändå något nytt och bättre runt hörnet.Hornlund skrev:Priserna sjunker nog i den takt de blir sönde...inkörda. Fast frågan är vars lagom pris ligger, när jag frågar mig själv, får jag olika svar nästan varje gångGlenn skrev:undrar när dom går ner till lagom pris