Mr2 kopplingspedalen hackar/fastnar

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Per_Mr2
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Laxå
Land (Country): Sverige

Mr2 kopplingspedalen hackar/fastnar

Inlägg av Per_Mr2 »

Tjena!

Fick problem med kopplingen i höstas har inte orkat tagit tag i det förrens nu.
Problemet är att kopplings pedalen hackar när jag trycker ner den, i vissa fall så fastnar den i botten.

Jag har plockat bort huvudcylindern och gjort rent och kollat den så den verkar OK. Jag har även luftat kopplingen så den känns bra på så vis.
Kan det vara slavcylindern som är kass ? Och vart sitter den i så fall?

Om någon har en annan teori om vad det kan vara annars så är jag väldigt sugen på att höra dem!

Med vänlig hälsning
Per Ahlinder
MR2 Turbo 1992
3SGTE
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Mr2 kopplingspedalen hackar/fastnar

Inlägg av PierreW »

Per_Mr2 skrev:Tjena!

Fick problem med kopplingen i höstas har inte orkat tagit tag i det förrens nu.
Problemet är att kopplings pedalen hackar när jag trycker ner den, i vissa fall så fastnar den i botten.

Jag har plockat bort huvudcylindern och gjort rent och kollat den så den verkar OK. Jag har även luftat kopplingen så den känns bra på så vis.
Kan det vara slavcylindern som är kass ? Och vart sitter den i så fall?

Om någon har en annan teori om vad det kan vara annars så är jag väldigt sugen på att höra dem!

Med vänlig hälsning
Per Ahlinder
MR2 Turbo 1992
3SGTE
Ja då bör du luftat på just slavcylindern ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Per_Mr2
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Laxå
Land (Country): Sverige

Re: Mr2 kopplingspedalen hackar/fastnar

Inlägg av Per_Mr2 »

Är den så liten ?! :o

Är det möjligt att det kan vara den som strular? Man kan även höra ett klonkande/gnisslande ljud när man kopplar men det känns inte som att det skulle vara därifrån det kommer. Något förslag?
Skriv svar