Tjenare tänkte se om jag kunde få lite expertishjälp här.
Har köpt mig en st182 -90, Rostfri till ett fint pris. Är dock lite att fixa med den.
Till att börja med började kopplingspedalen ta jävligt långt ner när bilen blev varm, visade sig vara slavcylindern som läckte.
En repsats fick pedalen att kännas riktigt bra. MEN nu hugger kopplingen när jag ska iväg, lite som att det skulle vara olja på lamellen.
Funkar bra vid gaspådrag osv. bara när jag ska iväg från stillastående det krånglar.(vad jag vet).
Går i tankarna att det kanske skulle vara lika bra att byta lamellen och har hittat ett fint kit på ebay från England. Står att den passar till st182R, blev bara fundersam vad R:et står för, kommer den passa på min bil?
Låter det troligt att det är lamellen eller kan det ha nånting att göra med huvudcylindern(eftersom det var knas med slaven),
Och om nån har en hatthylla eller(och) ett avgassystem som ligger och skräpar så PMa mig!
Mvh
st182 koppling hatthylla avgassystem
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: st182 koppling hatthylla avgassystem
Är du säker på att du luftat ordentligt ? svårt att veta hur det hugger iofs.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Bilmodell: Celica Liftback
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Falun
Lite som att när kopplingen börjar greppa och ska dra iväg bilen så hugger och släpper den. lite som att en del av lamellen har olja på sig eller nåt.
- Bempa
- Moderator
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
Låter ju som att lamellen skall vara dålig, huruvida den passar eller ej vet jag inte.
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
-
Nu ska vi se. Oljelampan tändes idag när jag körde. Åkte till okq8 och hissade upp den.
Var ganska tydligt att det har läckt en hel del fram under bilen. Antar att det är därför kopplingen känns som den gör.
Var ju dock jävligt svårt att se var oljan kommer från. Är det nåt ställe som det är vanligt att det läcker ifrån?
Var ganska tydligt att det har läckt en hel del fram under bilen. Antar att det är därför kopplingen känns som den gör.
Var ju dock jävligt svårt att se var oljan kommer från. Är det nåt ställe som det är vanligt att det läcker ifrån?
- Bempa
- Moderator
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
ventilkåpspackning är väl en klassiker på dom där, kan väl även komma från p-box bakom svänghjul.
Försök göra en ordentligt tvätt för att kunna röna ut va det kan tänkas läcka
Försök göra en ordentligt tvätt för att kunna röna ut va det kan tänkas läcka
Benny Gustavson
-
Tack för tipsen! återkommer med hur det gick
-
Nuskavise!
Oljeläckan kommer ifrån packbox bakom svänghjul på kamremssidan, har förstått att kamremmen lär av för att komma åt den, så med hjälp av haynes blir det ett byte där när studentbudgeten tillåter.
Kopplingen tycker jag känns väldigt konstig! ibland fungerar den hur bra som helst och rätt vad det är så hugger den nåt så för överjävulskt, det är aldrig nåt problem med att den slirar. För ett tag sen bytte jag kopplingsvätska och då tyckte jag att den slutade hugga helt på kopplingen i ungefär två dagar.. vad är symptomen på dålig huvudcylinder? kan det på nåt sätt komma in vatten eller luft el dyl, i kopplingsvätskan, Inte sitter väl bromsbehållaren och kopplingsbehållaren ihop?
När jag köpte bilen var en drivknut dålig , som byttes av säljarens bilmekarfirma innan jag köpte den(hela drivaxeln).
när jag hade kört några veckor med bilen så började det knacka, men bara ibland! från samma sida som den dåliga drivknuten, lyfte upp bilen och kikade då satt kronmuttern dåligt så hela hjulet glappade, detta gjorde ingen skillnad, såg då att det fattades lite fjädrar och smått till bromsbelägget på den sidan, så jag slängde på en ny monteringssats där. nu har det tillkommit ett nytt skrapande roterande ljud som också bara kommer ibland.
Knackade, skrapande oljud som bara kommer efter jag kört ett tag + klonkande ljud vid gas och precis när man släpper gasen.
Kände på hjulet idag på parkeringen eftersom det lät ovanligt mycket(som när man skrapar rost med en morakniv) uppfattade ett litet glapp när jag drog med händerna kl12-6 Kan det vara hjullagret? kan också detta ge upphov till knackning och klonkande?!
Mycket text jag vet men bilen går mig på nerverna nu..
Oljeläckan kommer ifrån packbox bakom svänghjul på kamremssidan, har förstått att kamremmen lär av för att komma åt den, så med hjälp av haynes blir det ett byte där när studentbudgeten tillåter.
Kopplingen tycker jag känns väldigt konstig! ibland fungerar den hur bra som helst och rätt vad det är så hugger den nåt så för överjävulskt, det är aldrig nåt problem med att den slirar. För ett tag sen bytte jag kopplingsvätska och då tyckte jag att den slutade hugga helt på kopplingen i ungefär två dagar.. vad är symptomen på dålig huvudcylinder? kan det på nåt sätt komma in vatten eller luft el dyl, i kopplingsvätskan, Inte sitter väl bromsbehållaren och kopplingsbehållaren ihop?
När jag köpte bilen var en drivknut dålig , som byttes av säljarens bilmekarfirma innan jag köpte den(hela drivaxeln).
när jag hade kört några veckor med bilen så började det knacka, men bara ibland! från samma sida som den dåliga drivknuten, lyfte upp bilen och kikade då satt kronmuttern dåligt så hela hjulet glappade, detta gjorde ingen skillnad, såg då att det fattades lite fjädrar och smått till bromsbelägget på den sidan, så jag slängde på en ny monteringssats där. nu har det tillkommit ett nytt skrapande roterande ljud som också bara kommer ibland.
Knackade, skrapande oljud som bara kommer efter jag kört ett tag + klonkande ljud vid gas och precis när man släpper gasen.
Kände på hjulet idag på parkeringen eftersom det lät ovanligt mycket(som när man skrapar rost med en morakniv) uppfattade ett litet glapp när jag drog med händerna kl12-6 Kan det vara hjullagret? kan också detta ge upphov till knackning och klonkande?!
Mycket text jag vet men bilen går mig på nerverna nu..