Någonting knakar, kamkedjan?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
olle51
Bilmodell: COROLLA
Årsmodell: 2000
Land (Country): Sverige

Någonting knakar, kamkedjan?

Inlägg av olle51 »

Hej!

Har precis köpt en corolla -00 1.6 VVTI som det verkar vara något fel på.
Om jag kör 20km/h på 2an och trycker lätt på gasen så jag sakta accelererar upp till 30km/h så hör jag ett svagt knackande tonk-tonk-tonk som ökar i i hastighet i takt med mer gaspådrag. Det låter inte jättehögt, men man hör de definitivt.
Det hörs även i högre hastigheter och på andra växlar men det hörs bäst om jag gör som jag beskriver ovan, men det kan ju bero på att motorn låter mindre då kanske som jag uppfattar det så.

Om jag trycker ner kopplingen slutar ljudet.

Jag åkte till bilprovningen iaf och körde en besiktning eftersom jag blev orolig =) Men den gick igenom fint utom en positionslykta.
Gubben där sa i allafall att han trodde det var kamkedjan som kanske behövde bytas, eller nått med växellådan.

Har nån av er nån idé om vad det kan vara?
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Re: Någonting knakar, kamkedjan?

Inlägg av cheetah1 »

Kanske drivknut? Fast det borde inte göra nån skillnad att du frikopplar. Det blir isåfall värre om du svänger.
Urtrampningslager? Borde höras när den går på tomgång om du frikopplar lite fram och tillbaka och lyssnar.
Kedja? Mycket tveksam. Hur långt har den gått?

Välkommen till forumet förresten!
toy carina
Bilmodell: Carina
Årsmodell: 92

Inlägg av toy carina »

Fundera ut vad som slutar snurra när du trycker in kopplingen där är felet. Varva även upp motorn när du står still och friläge i och lyssna.
Kolla även motorkuddar de kan låta vid belastning eller vibrationer och sluta när motorn inte belastas exempelvis friläge.
olle51
Bilmodell: COROLLA
Årsmodell: 2000

Inlägg av olle51 »

För framtida felsökare:
Det var ett lager i växellådan. Lådan måste tas ut.
8.000-12.000:- att fixa hos toyota sa toyotagubben
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige

Inlägg av fredrik mkIII »

En vän till mig har en corolla 00 vvti. Den hade ett klonkande ljud och slag i ratten när man svängde lätt åt höger i landsvägsfart. Där bytade vi vxl låda olja. Så var problemet borta !? Jag förstår inte logiken riktigt. Det var en g6 modell

Med vänlig hälsning, fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Skriv svar