fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
- Bilmodell: gt4
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: övik
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ö-vik
fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S
Ännu fler dumma frågor från övik...
Jag har förstått det som att den vita mojängen med en vacuumslang och elkablar till, längst upp till höger på torpeden, skall ha med fuelcutten att göra? Stämmer det?
OM det stämmer är jag lite förbryllad. För den vacum slangen är avklippt/pluggad. Men lix förbannat dör bilen av och tänder motorlampan vid ~1 bars ladd. Vilket jag förutsätter är fuelcutten.
Hur går detta till?
Jag har förstått det som att den vita mojängen med en vacuumslang och elkablar till, längst upp till höger på torpeden, skall ha med fuelcutten att göra? Stämmer det?
OM det stämmer är jag lite förbryllad. För den vacum slangen är avklippt/pluggad. Men lix förbannat dör bilen av och tänder motorlampan vid ~1 bars ladd. Vilket jag förutsätter är fuelcutten.
Hur går detta till?
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S
Den vita är till ekonometerlamporna. Mapsensorn har 3 kablar i kontakten och sitter också på torpedväggen.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
- Bilmodell: gt4
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: övik
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ö-vik
Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S
Sitter fuelcutten i mappsensorn? Hur kan man då klippa slangen för att eliminera fuelcutten som de skrivs?
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S
Stoppa saxen i en låda! Klipp inte.
Att köra utan mapsensor lär du inte bli glad av.
Det du vill göra är att begränsa signalen från den.
Detta kan göras med ett motstånd eller ännu hellre en zenerdiod.
Sök lite till så hittar du rätt tillvägagånssätt.
Edit1: Bara en zenerdiod var ju en korkad tanke. Du vill egentligen ha fuelcut, fast inte just på originaltrycket?
Edit2: Kolla på http://www.gtfours.co.uk/index.html. I menyn; Howto, Make & Fit an FCD.
Att köra utan mapsensor lär du inte bli glad av.
Det du vill göra är att begränsa signalen från den.
Detta kan göras med ett motstånd eller ännu hellre en zenerdiod.
Sök lite till så hittar du rätt tillvägagånssätt.
Edit1: Bara en zenerdiod var ju en korkad tanke. Du vill egentligen ha fuelcut, fast inte just på originaltrycket?
Edit2: Kolla på http://www.gtfours.co.uk/index.html. I menyn; Howto, Make & Fit an FCD.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S
Fuelcuten sköter ecu:n men den använder sig av signalen från mapsensorn. Då celican har luftmängdmätare så använder den bara mapsensorn för fuel-cut och till laddtrycksmätaren i instrumentet. Så det är inga problem att rycka bort slangen på den för att slippa fuel-cut. Och har man ordentliga slangar som sitter som dom ska och en laddtrycksmätare så behöver man ingen fuel-cut.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S
"Kan man köra bil behöver man inget säkerhetsbälte!" ? "Kan man köra MC behöver man ingen hjälm ?" 
Nä, men har man koll så kan man väl köra utan fuelcut.

Nä, men har man koll så kan man väl köra utan fuelcut.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S
Det var väl en jäkla jämförelse Glenn. Jag ser fuelcuten mer som hängslen om man går med dåligt sydd knapp i byxorna 

Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S
Fast om laddtrycket skenar så skjuter du ju lätt hela motorn iofs, så det är ju lite värre.
Men har man lite koll så..
Men har man lite koll så..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
- Bilmodell: gt4
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: övik
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ö-vik
Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S
Tycker det vart många svar i tråden men ingen på min fråga?
Den vita saken, det är väll inte mappsensorn? Någon har sagt till mig att det är vacum slangen från den vita prylen som styr fuelcut, men jag förustätter att detta inte stämmer då jag har fuelcut.
Men varför har man klippt vacumslangen till den vita prylen?
Har för övrigt fuelcut defender och den cuttar inte förän 1,1 bar.
Den vita saken, det är väll inte mappsensorn? Någon har sagt till mig att det är vacum slangen från den vita prylen som styr fuelcut, men jag förustätter att detta inte stämmer då jag har fuelcut.
Men varför har man klippt vacumslangen till den vita prylen?
Har för övrigt fuelcut defender och den cuttar inte förän 1,1 bar.
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S
Tycker nog att Pipedreams första inlägg var ett ganska bra svar?
Fast det besvarar ju inte frågan: Varför är fel grej urkopplad?
Fast det besvarar ju inte frågan: Varför är fel grej urkopplad?

Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L