Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Om det bara är femman som saknas, skulle jag säga: behålla den!
T40 är tydligen inte alls vanlig och får därmed ett värde?
Alternativt köper du en T50 av praktiska orsaker och säljer T40:n till mej som åxå söker en T50.
Jag har ändå inte så bråttom numera att femman är ett måste!
Förvisso, men ska man åka långväga till träffar och dylikt lär man vara rätt trött på att ligga på 5000 varv på motorvägen och få tanka var 10:e mil eller nåt däråt..
cheetah1 skrev:Förvisso, men ska man åka långväga till träffar och dylikt lär man vara rätt trött på att ligga på 5000 varv på motorvägen och få tanka var 10:e mil eller nåt däråt..
Byta bakaxelutväxling eller sätta på större bakhjul då?
River får många +Rep i den tråden. Tycker att du åxå förtjänar ett stort antal som delar din kunskap!
Det är sånt här som gör TCS så bra.
Rivers difftråd var kanon den med: http://www.toymods.net/forums/showthread.php?t=4967
När jag bytte upp mig från till en T50 på min 80'a så upptäckte jag att startmotorn inte passade,det finns 2st olika.Ena bultan sitter längre ifrån på ena,+ att hålet är större.
Jag använde den mindre startmotorn iaf,jag bultade fast den i bara en bult och fixerade startmotorn med hjälp av min gamla plåt(som sitter mellan motor och sprängkåpa).
Det är inte så att det kryllar av Corollar med T50 på skrotarna,det är bara liftbacken (TE72)80-82 som har sådana.
Carina TA47(en del) och TA60 har T50.
cheetah1 skrev:Hmm, tycker du/ni att jag ska byta ut bakaxeln/innehållet i den istället då, eller vad föreslår ni?
Det tycker jag inte.Varför åka 4växlat när det är så lätt att byta till 5växlat.vill man att det ska se original ut så är det ju bara att flytta över den gamla växelspaksknoppen.
cheetah1 skrev:Hmm, tycker du/ni att jag ska byta ut bakaxeln/innehållet i den istället då, eller vad föreslår ni?
Det tycker jag inte.Varför åka 4växlat när det är så lätt att byta till 5växlat.vill man att det ska se original ut så är det ju bara att flytta över den gamla växelspaksknoppen.
Mm, eller hur? Lådan ser ju exakt likadan ut utvändigt också, om nån känner för att titta under, och begreppet "matching numbers" har nog inte så stor betydelse på japanska 70-tals budgetbilar. Lite skillnad med en rostig nerplockad cadillac eldorado jag hittade som dom skulle ha en knapp miljon för för att det var "matching numbers"...
Iallafall, jag såg det du nämnde med att dom inte fanns på så många, men dom sitter ju fortfarande på Charmanten, och det finns två likadana på en lokal skrot här, får se vad man kan förhandla fram för pris.
Dom flesta Charmanterna har K-motor och K50låda.Dom med A-motor har T50,fast fel sprängkåpa och grövre splines till kardan (iaf på dom efter '85).
Det finns Charmanter med 2T-C och T-låda,men jag har aldrig sett nån.
BTW så kan man använda en 6-växlad låda från Lexus IS200,den passar mot motorn.