byte bromsbackar avensis -05 - goda råd ??

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
olah46
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 21 mar 2011, 18:21:23
Bilmodell: avensis 05
Årsmodell: 0

byte bromsbackar avensis -05 - goda råd ??

Inlägg av olah46 »

har gått 16000mil på orginalbackar men tänkte byta. Har bytt på andra bilar men inte toyota förut .Hur får man tillbaka bromscylindern ? Ngt annat att tänka på eller ger det sig ? Några goda råd ?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: byte bromsbackar avensis -05 - goda råd ??

Inlägg av PierreW »

olah46 skrev:har gått 16000mil på orginalbackar men tänkte byta. Har bytt på andra bilar men inte toyota förut .Hur får man tillbaka bromscylindern ? Ngt annat att tänka på eller ger det sig ? Några goda råd ?
Det är skivor runt om på T25 Avensis, jag har då aldrig sett en med trummor bak i alla fall.
Om det är handbromsbackarna du tänker på så är det ju inte svårare än att byta än nån annan bil.
Kan dock inte minnas att jag bytt backar på en T25, inte ens på riktiga långmilare.
Men om du inte kört med handbromsen i eller den har rostat fast så finns de ingen anledning till att byta "bara för att" så att säga.
Ta hellre isär och kolla först, gör rent och smörj leder, sandpappra av beläggen lite osv så går de nog 16000mil till ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
olah46
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 21 mar 2011, 18:21:23
Bilmodell: avensis 05
Årsmodell: 0

Re: byte bromsbackar avensis -05 - goda råd ??

Inlägg av olah46 »

Hej jag menar bromsklossarna .
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: byte bromsbackar avensis -05 - goda råd ??

Inlägg av PierreW »

olah46 skrev:Hej jag menar bromsklossarna .
En skruv att lossa ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar