Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Har fått nåt mystiskt fel på min RAV4 -97, när man belastar motorn, t.ex vid acceleration "små-missar" bilen och blir aningen ryckig sedan planar det ut så vid jämnt gaspådrag så funkar den ungefär som den ska!?
Bytte bränslefilter, rotor och fördelarlock men ingen skillnad och ingen motorlampa som tänds, har bara tändkablarna kvar nu att byta så nu till min fråga, kan tändkablarna ställa till såna här fenomen??
Jag skulle iofs aldrig satt i nåt annat än NGK eller Denso i en japansk bil, men bosch "borde" väl funka..
Men det skulle mycket väl kunan vara tändkablarna, är det S-motor i en 97'a ? ..S-motorerna har ju ganska många här, inkl mej haft
problem med att tändkablarna torkar ihop och ger överslag, för mej började problemet med att den feltände vid regn, och sen blev det bara värre.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Köpte den här i Maj, den hade gått 12800 mil då så den är ju riktigt fin! När man handlat nytt får man nån konstig känsla att det ska fixas, donas och grejas, jag gjorde en motortvätt för att det såg för J:vligt ut under huven, kan ha nåt samband med att man drog på lite avfettning och vatten där men kan inte minnas att det blev något då, det har på nåt vis smugit sig på med dom är ryckningarna!
Nåja, det blir tändkabel-byte härnäst så får vi se om det var det som var anledningen!!
F:ö är det väl S-motorn i dom där!?
När de där motorerna rycker så brukar jag ta en titt i fördelarlocket. Där kan det samlas fukt. Men det borde blivit mycket när du tvättade .
Fukt kan det även bli nere i tändstifthålen. Det kan även komma dit olja från dåligt tätande ventilkåpa och skapa överslag.
Ja titta under fördelarlocket... kan väl vara så att det sitter en tändspole där. Inte säker att det gör det, men kan som sagt.. Om fördelaren ser ut som jag tror så kommer du åt spolen under plastlocket som sitter under rotorn. Ett tips är iaf att kolla upp så det inte ligger massa vatten där eller att den ser dålig ut.
Benny Gustavson
AE92 4age 20vmotorrenovering pågår KE70 4age 16vIn progress ADT251 2ad-fhvFamiljeräser ACM20 1az-feFamiljeräser GXE10 1g-fejaha, ännu ett projekt InstagramBenny_Gustavson