tackar för svarsrylul skrev:Härligt med gamla prylar! Då är det inte så mycket som kan krångla!
Ok, du får inte strobepuls från mittenkabeln i fördelaren. Med kablar och tändstift monterade?
Väldigt förenklat så har du bara följande kvar att leta:
Det går en plus till brytarspetsarna.
Brytarna skapar en puls via tändspolen till minus.
Från tändspolen går tändpulsen till fördelaren.
Med en vanlig 12V lampa eller en hyfsad multimeter kollar du:
Har du plus till brytarspetsarna?
Har du puls från brytarna?
Mät igen med med minusanslutningen på kondensatorns jordanslutning.
Funkar detta så är det bara fyra saker kvar:
Tändspolen trasig.
Tändkabeln trasig.
Fördelarlocket trasigt.
Rotorn trasig.
Som kuriosa så kan jag berätta om en gammal Citroen med samma fel, för länge sedan. På nåt sätt hade mittenkontakten i fördelarlocket gått sönder och gav därför ingen gnista. Eftersom den såg hel ut tog det väldigt lång tid att hitta. Då lärde jag mej nåt.

nu på senaste testet gjorde jag inte detta men innan så har jag även använt delar från min mr2:a som fungerar. då testade jag med tändkablen från spolen och fördelarlock och rotor ( tror jag tog rotorn med då) och det fungerade inte då. men jag är faktiskt inte säker om själva spolen var hel då som satt i celican.
är det brytarna i själva fördelaren du menar att jag ska mäta på ( ne g- g+ tror jag det är)
jag ska kolla det du skrev. och om inte annat testa köpa helnya tänddelar då (rotor, fördelarlock, tändkabel och spole