Jag blir inte riktigt klok på varför min mors Corolla visar ca 20km/h för högt (jämfört med tidigare, nu ignorerar jag den felmarginalen bilarna brukar ha från fabrik) efter att jag bytte batteriet. Nu har hon kört i nåt halvår med det och det är kvar.
När jag startade bilen med nya batteriet fick hastighetsmätaren fnatt och skakade. Efter det visade den för högt. Stänger jag av bilen hoppar den ner till 0 men hoppar upp till 20 så fort tändningen slås på.
Provat att koppla loss batteri, provat med annat batteri, slagit och knäppt på mätare och allt som jag trott haft med det systemet att göra.
Kanske har valt fel batteri, men har aldrig varit med om det tidigare. (Biltemas batteri, lagom strömstyrka)
Är det hastighetsmätaren vajerstyrd? Någon som haft med detta att göra?
Vilken strömstyrka bör batteriet ha på en gammal Corolla? (En sedan, tror årsmodellen är -99.)
Skulle verkligen uppskatta hjälp då jag inte vill brottas med verkstädernas argument till att lämna in den.
Jag är hoppfull till hjälpen på detta forum, då jag vanligtvis hänger på mer Saab-inriktade forum

Hmm, ska man dra igång en diskussion kring bilmärken nu? Njaaaee, man ska inte kasta sten i glashus ^^
Mvh Adam