Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Har fått en massa "knatter-störningar" antagligen från tändspolen i min RAV4 -97 in i kommunikationsradion!
Är ju mäkta irriterande när man är långt från sin motstation och dennes snack blir dränkt av en massa knatter och sprakande! Det är inte generatorn, då hade det låtit som en virvelstorm i högtalaren!!
Nån som vet om det går att störa av tändspolen på en sån här dylik kärra, har bytt tändkablar, lock, rotor och tryckt i nya avstörda stift men får fortfarande inte bukt med detta jädrans knattrande!
Går säkert att försöka avstöra tändspolen men kommer störningen in via spänningen eller antenn? Sitter antenn nära motorn kan det iaf bli problem. Testat med magnetfot på taket långt bak? Eventuellt koppla radion till ett separat batteri och se till att ingen kabel är "jordad" eller ansluten till bilens elsystem. Höll på uslas med en gammal 2-meters radio får många år sedan och det visade sig var spänningsregulatorn i radion som några kondingar gett upp (elektrolyten torkat upp).
Precis, det är väl en bra idé att provköra radion på ett separat batteri som är avskiljt från bilens elsystem för att se hur den beter sig då. För att utesluta att det inte kommer via elmatningen.
Mattias Johansson Skicka PM, Ordförande för Toyota Club Sweden ToyotaAvensis -08 ToyotaCorolla -05 ToyotaCorolla -98 ToyotaMR2 GT-S/Turbo -94 ToyotaCelica GT -74 Evighetsprojektet 1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Ni har så rätt i det ni säger, ska testa att flytta jordpunkten till radion längre bak, har läst att nån var tvungen att jorda i dragkroken innan störningarna försvann!
Ska även testa med löst batteri och driva radion så man som sagt kan utesluta en hel del saker!
En annan teori är att man kan använda toroider och linda matarkabeln runt denna, har fått en massa uppslag nu, nu är det bara att testa!
Tack för tipsen!!
Var har du kopplat in spänningen till radion idag? Brukar ansluta på plusspolen och jordpunkten närmast jordkabeln ifrån batteriet och antenn så långt ifrån motorn som möjligt. Ibland har jag tagit skärmstrumpan ifrån en RG213 och trätt över spänningskablarna till radion hela vägen med fast då e de extremt. Har man inte tillgång av toroider så går det ju faktiskt använda en gammal trafo som spole.
Jag hade då börjat att testa med ett separat batteri och en magnetfotsantenn för att isolera radion ifrån bilen elsystem för att kolla om störningarna kommer kabelvägen eller om det strålar in via antenn.