kopplingscylinder ta22
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
-
- Inlägg: 116
- Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
- Bilmodell: celica ta22
- Årsmodell: 73
kopplingscylinder ta22
Har bytt kopplings o slavcylinder på celican till eftermarknads och på locket står som org att use only dot 3 bla bla bla.
Är det ok att köra på dot 4 vätska eller är det normalt kinkigt?
MVH/
Är det ok att köra på dot 4 vätska eller är det normalt kinkigt?
MVH/
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: kopplingscylinder ta22
Det kan vara så att gummipackningar etc är känsliga för tillsatserna i DOT4 vätskan och du har väl antagligen inga fördelar av att använda DOT4 då kopplingsvätskan sällan blir speciellt varm?
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Inlägg: 116
- Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
- Bilmodell: celica ta22
- Årsmodell: 73
Re: kopplingscylinder ta22
Jo e väl mest att vi inte har nån Dot 3 i stock och dot 4 brukar ju funka.
Menar 4 e ju std mest överallt nu och detta är ju repro, ja har svårt att tro att man när man nytillverkar inte tillverkar för ny standard även om man kanske låter locket vara detsamma.
MVH/
Menar 4 e ju std mest överallt nu och detta är ju repro, ja har svårt att tro att man när man nytillverkar inte tillverkar för ny standard även om man kanske låter locket vara detsamma.
MVH/
Neblade skrev:Det kan vara så att gummipackningar etc är känsliga för tillsatserna i DOT4 vätskan och du har väl antagligen inga fördelar av att använda DOT4 då kopplingsvätskan sällan blir speciellt varm?
- Vesa
- Moderator
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
- Bilmodell: Previa GL RWD
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Rosersberg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Rosersberg
Re: kopplingscylinder ta22
Hej , jag undrar var du har hittat nytillverkade kopplingscylindrar ? skulle behöva själv oxå 

Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
-
- Inlägg: 116
- Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
- Bilmodell: celica ta22
- Årsmodell: 73
Re: kopplingscylinder ta22
Ebay.
http://www.ebay.com/itm/CLUTCH-CYLINDER ... 54&vxp=mtr
Kan inte säga något om kvallan, tänkte gå på en bättre men orkar inte vänta på min kontakt i thai.
Som jag förstått det så tillverkades mkt a reservdelarna på licens där till modellen, därav utbudet.
MVH/
http://www.ebay.com/itm/CLUTCH-CYLINDER ... 54&vxp=mtr
Kan inte säga något om kvallan, tänkte gå på en bättre men orkar inte vänta på min kontakt i thai.
Som jag förstått det så tillverkades mkt a reservdelarna på licens där till modellen, därav utbudet.
MVH/
Vesa skrev:Hej , jag undrar var du har hittat nytillverkade kopplingscylindrar ? skulle behöva själv oxå
-
- Inlägg: 116
- Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
- Bilmodell: celica ta22
- Årsmodell: 73
Re: kopplingscylinder ta22
Fyllde idag systemet och det funkar fint.
Armen som går in till kopplingen rör sig som den ska.
Men bilen slirar extremt eller vad man ska säga.
När jag lägger i växel snurrar hjulen marginellt och det gör ingen skillnad om jag kopplar eller ej.
Jag antar något sitter fast och håller på att ta ner lådan nu.
Tänkte mest kolla on det finns nått std scenario för bilar som stått länge, så man kanske slipper felsöka?
Mvh/
Armen som går in till kopplingen rör sig som den ska.
Men bilen slirar extremt eller vad man ska säga.
När jag lägger i växel snurrar hjulen marginellt och det gör ingen skillnad om jag kopplar eller ej.
Jag antar något sitter fast och håller på att ta ner lådan nu.
Tänkte mest kolla on det finns nått std scenario för bilar som stått länge, så man kanske slipper felsöka?
Mvh/
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: kopplingscylinder ta22
Det där låter ju inte riktigt bra.Är det säkert att inte armen fortfarande är lite intryckt? glappar den lite när pedalen inte är intryckt?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Inlägg: 116
- Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
- Bilmodell: celica ta22
- Årsmodell: 73
Re: kopplingscylinder ta22
Nope.
Bilen ska ju va inkörd i garaget när den ställdes undan men det är ju typ 25 år sedan, så antingen har ju nått fastnat, kanske har den fastnat intryckt, eller så är det nått annat som inte lirar.
Jaja hur som helst så plockar jag ner lådan så man vet att allt ser bra ut, samt kan snygga till grejorna.
MVH/
Bilen ska ju va inkörd i garaget när den ställdes undan men det är ju typ 25 år sedan, så antingen har ju nått fastnat, kanske har den fastnat intryckt, eller så är det nått annat som inte lirar.
Jaja hur som helst så plockar jag ner lådan så man vet att allt ser bra ut, samt kan snygga till grejorna.
MVH/
Johnny Blade skrev:Det där låter ju inte riktigt bra.Är det säkert att inte armen fortfarande är lite intryckt? glappar den lite när pedalen inte är intryckt?
-
- Inlägg: 116
- Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
- Bilmodell: celica ta22
- Årsmodell: 73
Re: kopplingscylinder ta22
Plockade ner lådan idag för att de om nått såg tokigt ut.
Jag har inte mkt koll på kopplingar o hur slitna dom kan vara innan dom slutar fungera men ja tycker denna ser väl sliten ut?

Men frågan är om den är hela problemet?
Armen in i lådan känns bra och urtrampningslagret vet jag inte precis hur det ska kännas men det är absolut inte glapp eller känns slitet på något vis..
Ang lådan så är det ju packboxar man nog borde byta när den ändå är nere, någon som vet art nr på dom, om lådan sitter på några andra modeller eller så?
Jag har inte mkt koll på kopplingar o hur slitna dom kan vara innan dom slutar fungera men ja tycker denna ser väl sliten ut?

Men frågan är om den är hela problemet?
Armen in i lådan känns bra och urtrampningslagret vet jag inte precis hur det ska kännas men det är absolut inte glapp eller känns slitet på något vis..
Ang lådan så är det ju packboxar man nog borde byta när den ändå är nere, någon som vet art nr på dom, om lådan sitter på några andra modeller eller så?
Re: kopplingscylinder ta22
Hej,
Jag hade väldigt snarlika symtom på min ta22 då jag skulle ha ut den ut garaget första gången i min ägo. Min koppling hade fastnad i "frikopplat" läge (bilen hade då stått i ca 25år).
Efter ha gått igenom huvud och slavcylinder och fått de att fungera bra så åkte även min koppling ner. Problemet med min koppling var att "solfjädern" totalt fastnat. Efter rengöring, smörjning och jag "motionerat" fjädern manuellt fungerar nu kopplingen bra!
Visst ser väl din lamell lite sliten ut, men det finns ju fortfarande en hel del material kvar på den så den tror jag inte det är något stort fel på.
Frågan är hur ser din tryckplattan och solfjäder mm ut?
MVH // Erik
Jag hade väldigt snarlika symtom på min ta22 då jag skulle ha ut den ut garaget första gången i min ägo. Min koppling hade fastnad i "frikopplat" läge (bilen hade då stått i ca 25år).
Efter ha gått igenom huvud och slavcylinder och fått de att fungera bra så åkte även min koppling ner. Problemet med min koppling var att "solfjädern" totalt fastnat. Efter rengöring, smörjning och jag "motionerat" fjädern manuellt fungerar nu kopplingen bra!
Visst ser väl din lamell lite sliten ut, men det finns ju fortfarande en hel del material kvar på den så den tror jag inte det är något stort fel på.
Frågan är hur ser din tryckplattan och solfjäder mm ut?
MVH // Erik