Skenande hastighetsmätare

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
svea
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 20:21:05
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Göteborg

Skenande hastighetsmätare

Inlägg av svea »

Hej!

Jag har de senaste två vintrarna upplevt ett märkligt problem som tidigare bara uppträtt när det varit kallare än -10 grader, nu i vinter visar det sig vid högre temperaturer (ca -3) och har därför blivit ett vardagsproblem. Problemet försvinner en stund efter att motorn blivit varm.

När jag startar och kör iväg fungerar hastighetsmätaren som vanligt men vid ca 80 km/h (varierar något) så hoppar hastighetsmätaren till ca 120 km/h och ligger runt 120 (+-10) och hoppar en del upp och ned. När jag sedan kör upp i 110 så visar hastighetsmätaren ca 160 (+-20) och hoppar ganska rejält upp och ned mellan 140 och 180. Skulle jag sedan sakta ned till 80 igen så hoppar nålen ned till 80 och fungerar normalt igen.
I samband med att hastighetsmätaren skenar så kommer även ett ljud framifrån som låter som ett högfrekvent dovt klickande, kan tänka mig att det låter som en kuggkrans som slår emot något. Frekvensen och nivån på ljudet följer det nålen visar (lågt och dovt i början och nästan tjutande högt i högre (110+) hastigheter). Lite svårt att lokalisera ljudkällan närmare.

Jag kan inte märka några skillnader beroende på växelval eller gaspådrag men ibland när jag kör över ojämnheter i hög fart kan nålen hoppa till och missljudet tystnar en bråkdels sekund innan den skenar igen. Jag märkte detta första gången några veckor efter att jag bytt hjullager fram. Vet inte om det är relaterat.

Jag är lite angelägen att lista ut vad det är för fel på hastighetsmätaren och undrar om det är någon som kanske har några idéer eller kan förklara hur hastighetsmätaren fungerar?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Skenande hastighetsmätare

Inlägg av PierreW »

Hej, det låter som du fått statisk elektricitet i mätarhuset, kan bli så när det är så här kallt och torrt ute.
Vi brukade ta ur mätarhuset och ta loss glaset, sedan torka av mätarnålarna med en Tops med nån sprit på.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
svea
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 20:21:05
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Göteborg

Re: Skenande hastighetsmätare

Inlägg av svea »

Tack Pierre!
Ska testa att rätta till problemet när jag får tid, är det inte värre än lite statisk elektricitet så slits väl inget om man låter det vara ett tag.

Efter lite sökning på internet fann jag en äldre tråd där du även beskriver hur man tar ur mätarhuset, http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 910#p32933 Dubbelt tack!
Visserligen förstod jag inte din beskrivning helt men det verkar som att det inte är några större problem och att man kan lista ut hur man gör när man väl sitter i bilen.
Skriv svar