Bromsvätskebehållare tom efter byte av bromsok

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
svea
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 20:21:05
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Göteborg

Bromsvätskebehållare tom efter byte av bromsok

Inlägg av svea »

Tjena!
Jag har bytt bromsok på ena framhjulet men på grund av lite missöden stod bilen utan ok över natten och min tätning av bromsslangen var tydligen inte tät så när jag kom ut för att sätta på det nya oket var vätskebehållaren tom.
Jag fyllde på vätska och luftade oket enligt vanlig procedur med slang, backventil, assistent vid pedalen och jag såg hela tiden till att behållaren var full. Så gjorde jag tills vätskan som kom ur nippeln var helt fri från bubblor.
Jag tycker att pedalen nu efter bytet är lite mjuk, bromsarna tar fortfarande bra men pedalen är inte helt stum. Misstänker att det är lite luft kvar någonstans i systemet. Jag har ju läst att man inte skall låta behållaren gå tom men aldrig hört varför eller hur man åtgärdar om man får det.
Är det att byta vätska i hela systemet som gäller nu? Att trä på backventilen på varje hjul och trycka ur all gammal vätska (samt bubblor) och se till att behållaren hela tiden är full.
Eller kan jag komma undan enklare?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bromsvätskebehållare tom efter byte av bromsok

Inlägg av cheetah1 »

Att lufta runt om är nog det enklaste i det hela, skulle jag säga. En del moderna bilar går det över huvud taget inte att lufta på klassiskt vis, utan man måste trycka oljan antingen från behållaren eller nerifrån oket och upp till behållaren. Men en luftning och bromsvätskebyte runt om tar väl max 20 minuter om du har nån som kan hjälpa dig?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bromsvätskebehållare tom efter byte av bromsok

Inlägg av Glenn »

Jag tror också att du har fått ner lite bubblor i systemet, är bromsvätskebhållaren tom brukar det ju vara kört, jag skulle ha luftat allt utan att ens testa med bara det du bytte, men det verkar ju funka hyfsat iaf :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
svea
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 20:21:05
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Göteborg

Re: Bromsvätskebehållare tom efter byte av bromsok

Inlägg av svea »

Tack för de svaren!
Det är ändå dags att byta vätska i systemet så det medför ju inget extra arbete, bara att jag inte kan skjuta det på framtiden längre. Var mest orolig att man skulle vara tvungen att lufta någon annan stans.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1628
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Bromsvätskebehållare tom efter byte av bromsok

Inlägg av Neblade »

svea skrev:...luftade oket enligt vanlig procedur ...
Framgår inte hur du luftade.
Normalt brukar jag lufta alla ok, där man börjar med det som sitter längst bort. tex i ordningen:
---> HB, VB, HF, VF.

ABS:enheter etc har jag dock inte haft problem med map luft i systemet. Jag har aldrig lyckats eller ens försökt att inte tömma behållaren vid byte/renovering av bromsar.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Bromsvätskebehållare tom efter byte av bromsok

Inlägg av Rastaman »

När jag bytte bromsvätska i T-sporten inför en bankörning så råkade jag tömma behållaren. Fick ur all luft hur mycket jag än luftade på vanligt vis.
Visade sig att det var luft i ABS-enheten. Jag fick köra och tvärnita så att ABS jobbade lite, sedan lufta igen, och då kom det ut mer luft och sedan var bromsarna perfekta igen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bromsvätskebehållare tom efter byte av bromsok

Inlägg av Glenn »

På vissa bilar finns det ett serviceprogram man ska köra vid luftning som "jobbar" med ABS-ventilerna.

Inte hört nåt om att det ska vara så på nån toyota, men det skulle inte förvåna mej.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar