Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
update!!
har vart i garaget någon timme idag och plockat isär lite saker som skall ultraljudtvättas i morgon, sen även slipat och tvättat insug och ventilkåpa!
var lite dålig på att ta bilder då telefonen agerade musik!
ni som har lite koll, de två hålen mitt i ventilkåpan vad är dom till? mina var igenlagda med blå silicon så tänkte gänga som och plugga lite bättre om man inte ska använda dom till något!
även funderat lite på vevhusvent, är de tillräckligt att bara ha öppet i ventilkåpan?
oljesprut på kolvarna, vad för munstycken rekomenderas att använda?
De två hålen är för ett stag upp till spjällhuset så de har ingen funktion med ditt insug. Och de behöver inte pluggas då de inte går in där det är olja.
Vevhusventens oljefällor i ventilkåpan funkar väldigt bra men det kan vara idé att gå upp i dimension på anslutningen.
Ang oljesprut så kör de flesta utan och det går bra ändå. Jag har coatade kolvtoppar för att kolverna inte ska bli lika varma. E85 brinner lite kallare också.
Annars skulle jag kört varianten som man borrar snett upp från ramlagerlägena. Finns på bla opel och vw vr6.
Ang vevhusventilationen hade jag funderat på vad jag ska använda bilen till.
Vill du ut och köra lite bana med bilen så ska du definitivt öppna upp mer ventilation.
Jag kör 2st AN12 i ventilkåpan, Och en AN16 i sumpen (ovanför oljenivån)
Nu har jag inte provat min setup ännu, Men enl vad jag lyckats läsa mig till ska de fungera väldigt tillfredsställande
Jag har valt att inte sätta ventilationen i blocket. Utan jag sätter det i sumpen istället.
Mycket på grund av att ja inte vill plocka ur motorn nu. Utan gör de när jag byter sump.
Har man motorn ur och isärplockad. Då hade jag valt att borra och gänga i blocket.
Okey låter vettigt!! Får se om ja gängar eller svetsar och om ja kommer använda dom till en början eller om ja bara sätter lock så länge tills ja vet att allt funkar
Sen så tänkte du dra allt till en öppen catch med grövsta slangen i botten och de två från ventilkåpan överst eller?