Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
behr
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av behr »

Tror inte det finns någon speciell gräns där blocken inte orkar mer. Det beror nog på så många olika faktorer att det till sist är slumpen som avgör om det håller eller inte. På andra sidan pölen kör en del massor med effekt i gen2 block utan problem, medan en del andra spricker vid knappt någon effekt alls.
Mitt block har inget gjort för att öka hållbarheten. Men ja, 550 är nog i överkant för vad som är tryggt i ett gammalt block...

Bild

Lossade alla pinnskruvarna en och en, smorde in dom och drog om med 88nm (65lbs/ft). Tyckte dom kändes lite lösare när jag lossade dom än när jag drog dom på nytt...
Stålpackningen sjunker tydligen ihop lite under en inkörningsperiod så man skulle efterdra innan man plågade den. Man lär sig något varje dag... Men som sagt, det kan inte göra någon skada såhär i efterhand...

Jag har kört runt lite idag med en plastflaska som expansionskärl för att hålla koll på nivån. Har "bara" kört på 1.6 bar, men den har inte tryckt ur sig knappt något nu. Efter 2 mil med mycket fullgas (och rykande bromsar) saknas bara lite i kylaren, hade jag inte haft problem innan hade jag sagt att nivån var normal. Inga som helst problem med temperatur, rök, olja i vatten eller tvärt om.

Ska öka laddtrycket till den riktiga nivån och prova lite mer. Med tankte på dom milda symptomen nu tror jag mest på att det är packningen som lyfte lite. Gen3 orginalpackning och gamla välanvända ARP kanske inte är någon höjdare på den här effekten...

Har beställt en ny Cometic packning och ARP pinnskruvar. När dom kommer plockar jag av toppen. Är blocket OK tar det max 2 dagar att få den körklart igen. Är blocket kasst satsar jag på max 2 veckor (kan bara mecka på helgen).

Bild på Toyotorna inför mappningen:
Bild
Modell pålitlig till vänster, modell mindre pålitlig till höger.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
amby
Pay User
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Inlägg av amby »

Om det inte felen visar sig igen får du provköra bilen ner till kinnekulle på fredag...JMD face off.. :D
Användarens profilbild
haank
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden

Inlägg av haank »

Göttans om de bara var packningen då.
Kanske kunde vara vettigt för mig också att dra om alla toppbult. Motorn har ju gått tidigare med denna packning men vette tusan om den varit efterdragen eller omdragen. Sitter 205 packning i min också i nuläget
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
mIkAeL
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige

Inlägg av mIkAeL »

Hejsan!
Kul att höra att det kanske löst sig i alla fall. sitter själv och följer detta med spänning mm. Min kokade ju rejält förra året pga original gen3 packning gick. Jag laddade 1,5bar förra året med den packningen.
Vet inte om det va packningen som gick sen började min dra vatten eller om det var något annat som gjorde vattnet åkte ur. mitt block var inte heller spräckt. Ja har ju 3s-ge block nu samt ett i reserv :P

Nu kör jag iaf på 1,1bar med min IRX450 som är något sånär lik din gt3071 men kanske lite lite mindre.
Har själv en massa koll på vatten nivåer och min drog i sig lite vatten i början men nu håller den allt så det känns ok. Jag borde ha endel mer komp då min topp är planad med 0,5mm samt har 1,1mm apexi stålpackning nu.
Dock känns motorn klart bättre iår än förra.
Va nere i mariestad och rejsade lite i helgen mot bla bpu skyline r33 gtst som borde ligga på lite under 300hk. den tog ja rejält.
Men ingen bänkning än, tanken är att jag ska hälsa på maxxtuning ja med i höst eller senare i sommar.

Jag kör också på samma arpbular de är använda 3gånger tidigare. Ska kolla om mina behöver efterdragas med...

Fortsättning följer :P
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Användarens profilbild
Iceman07
Bilmodell: celica gt4
PostOrt: hemse
Land (Country): sverige

Inlägg av Iceman07 »

för jävla läckert bygge ;)
virre magnusson

Toyota Celica gt4 carlos sainz edition -92
Toyota Celica gt4 st165-88
Toyota Celica gti st162-86-88
Bmw 525i M paket-93 #såld#
Bmw 518i-95 #såld#
Suzuki Vitara JLX-92
Svenne
Bilmodell: st185

Inlägg av Svenne »

Hur mycket förtändning åker ni med på e85?
Går det att backa fördelaren på en gen2 eller ligger det i boxen?
Användarens profilbild
behr
PostOrt: Hässleholm

Inlägg av behr »

Har inte haft mer vattenproblem sen. Är 99% säker på att blocket är helt nu. Får hålla lite koll på topplockspackningen, annars är det väl bara att köra och hoppas det håller hela sommaren. 5s-gte bygge planeras till vintern :twisted:

Lite problem som uppstod i helgen:
Bild
Röret till ena wastegaten sprack pga vibrationer och kass svetsning.

Bild
Lagat och stagat. Ovanligt sunkiga bilder för att vara mig...

Sen gick bredbandslambdasonden sönder vid några fullgasväxlingar. Bilen är inte särskilt tillförlitig än, men när den funkar går den rätt bra :crazy:

Effektkurvan:
Bild
Hjulhästar, (beräknade motorhästar inom ()).

Svenne,
Kan posta min tändningsmapp som referens till helgen. Det går att justera tändningen över hela registret med fördelaren.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Svenne
Bilmodell: st185

Inlägg av Svenne »

Jag har nog ingen nytta av tändmappen - Jag har endast 550cc spridare och ett Apexi piggyback(ej tändning).
Samt downpipe med tretum första halvan och tvåtums ljuddämpare resten. Kör 1.1kg tryck -funkar fint.
Men skulle nog öka tändningen för att få roligare, är dock lite smyg på det när jag nu provar e85.
HAr svårt att få stabilt lambda på tomgång? - den går fint och enl afr-önskemål genom hela registret ananrs.
Tips mottages tacksamt.

Även jag har börjat samla grejer till ett 5s-gte bygge, meddela när kolvar och vevstakar skall inhandlas så får vi se om ekonomin kan samköras.
st165 topp finns liksom en ct20b och ett komp. st205 IC samt st162 insug och kammar.
Passar toppen på alla 5s-fe block?
Ett smidigt prisvrt styrsyst - vad ska jag leta efter?
Zerocool
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby

Inlägg av Zerocool »

Ang 3s toppen på 5sfe blocken, så passar bara toppen direkt på 90-92 vissa 93 block och de blocken fanns bara på mr2or i usa,(om man ska ha 2.2l då :D ) men annars så passar toppen på alla 5sfe block, dock får man fräsa upp blocket så att vatten kanalerna passar.
Och ska man bygga och ha mycket effekt så är blocken mellan 98-01 de hållbaraste.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Användarens profilbild
haank
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne

Inlägg av haank »

Bild

Kommer du??
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Skriv svar