Har något svagt slamrande missljud i framvagnen som jag inte klarar hitta källan till. Har bänt och dragit i alla styrleder, bärarmsbussningar och krängningshämmare. Det enda jag hittar är att drivaxlarna glappar där dom går in i automatlådan. Uppskattar glappet till 1-2mm. och lika på både höger och vänster.
Vore det i en ändled eller bussning så skulle den vara övermogen för att bytas, och troligtvis skramla ganska ordentligt.
Är detta glapp normalt på en gammal Toyota automat?
Kan lagren hålla länge trots så mycket glapp, eller bör dom bytas snarast för att undvika ett större haveri?
Mvh Gunnar
Glapp i drivaxellager. Avensis 1998
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Glapp i drivaxellager. Avensis 1998
Tjena.
Drivaxelns splinesaxel är bara instucken i diffen, och en "snäppring" håller den på plats.
Det är inte helt stumt. Ett mindre glapp är normalt.
Dessutom skulle det inte låta i gupp.Snarare låta illa i högte farter. Som ett hjullager.
Har du kollat bussningarna som är lagring till krängningshämmaren?
Fjäderbenslagring?
Själva stötdämparna kan knacka också, om dom är på G.
Micke
Drivaxelns splinesaxel är bara instucken i diffen, och en "snäppring" håller den på plats.
Det är inte helt stumt. Ett mindre glapp är normalt.
Dessutom skulle det inte låta i gupp.Snarare låta illa i högte farter. Som ett hjullager.
Har du kollat bussningarna som är lagring till krängningshämmaren?
Fjäderbenslagring?
Själva stötdämparna kan knacka också, om dom är på G.
Micke
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tor 10 apr 2014, 16:39:44
- Bilmodell: Avensis 1,8 automat
- Årsmodell: 1998
- PostOrt: Hemsedal
- Land (Country): Norge
Re: Glapp i drivaxellager. Avensis 1998
Tack før input!
Fjæderbenslager eller støtdæmpare låter mest troligt. Tippar nog på fjæderbenslager då det ibland svagt hoppar/knäpper till i ratten när man svänger skarpt i sakta fart.
Blir till att hissa upp bilen igen och känna på fjäderbenen medans någon vrider på ratten..
Fjæderbenslager eller støtdæmpare låter mest troligt. Tippar nog på fjæderbenslager då det ibland svagt hoppar/knäpper till i ratten när man svänger skarpt i sakta fart.
Blir till att hissa upp bilen igen och känna på fjäderbenen medans någon vrider på ratten..
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tor 10 apr 2014, 16:39:44
- Bilmodell: Avensis 1,8 automat
- Årsmodell: 1998
- PostOrt: Hemsedal
- Land (Country): Norge
Re: Glapp i drivaxellager. Avensis 1998
Hittade en tråd om att rostig/ utsliten Rattaxelknut kan orsaka symptom med ojämn styrning. http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... ger#p49735
Skall prova med att smörja upp den först..
Skall prova med att smörja upp den först..
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tor 10 apr 2014, 16:39:44
- Bilmodell: Avensis 1,8 automat
- Årsmodell: 1998
- PostOrt: Hemsedal
- Land (Country): Norge
Re: Glapp i drivaxellager. Avensis 1998
Lossade på gummipluggarna på toppen av fjäderbenslagren. Då ser man ned på radial-lagret som dämparen är fäst i. Ser ut ungefär såhär http://cn.oemol.com/oem/en_oem_detail/7 ... aring.html (till Nissan ) http://www.niparts.com/OEM/5C50AD/TOYOT ... 22002.html
Fettet i det ena var brun-svart. Såg betydligt färskare ut på andra sidan, men dock ganska tort. Har inte hittat någon sprängskiss på hur axial-lagret sitter. Men då radiallagret inte är tätat så tänkte jag möjligheten finns att det är öppet ned till och in i axiallagret.
Har nu hällt ned lite tjock motorolja i radial lagret i hopp om att det skall smörja även axial lagret. Blir spännande att se om det bara runnit rätt igenom om några dagar...
Fettet i det ena var brun-svart. Såg betydligt färskare ut på andra sidan, men dock ganska tort. Har inte hittat någon sprängskiss på hur axial-lagret sitter. Men då radiallagret inte är tätat så tänkte jag möjligheten finns att det är öppet ned till och in i axiallagret.
Har nu hällt ned lite tjock motorolja i radial lagret i hopp om att det skall smörja även axial lagret. Blir spännande att se om det bara runnit rätt igenom om några dagar...