Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Det här går definitivt inte fort framåt..
Men de går framåt!
Bilen är nu så pass ihop med elektronik och mekanik att den är startad!
Och ja kan säga att den lär rätt förbannad när den startade.. Nog sur för att jag är så långsam =)
Ett par kompisar fick den fantastiskt dumma iden att bilen skulle ihop till EDPS Emmaboda.
Och där ge järnet för att se hur långt det räckte!
Dessvärre räckte varken tur eller skicklighet till dom sena nätterna kvällarna innan EDPS.
På fredagskväll och natt felsöktes och monterades dom sista bitarna och när klockan slog 02:00 spann hon som en katt.
Dock tyckte Jonas som är min egen lille husmappare att de va lite väl sent att ge sig på en mappning.
Så vi släppte de där istället för att försöka göra nått riktigt dumt och riskera både liv och lem.. och ekonomi =)
Jag ska ta lite bilder så ni kan få ett hum om hur de ser ut i dagsläget iallafall!
På återseende
Men de går framåt!
Bilen är nu så pass ihop med elektronik och mekanik att den är startad!
Och ja kan säga att den lär rätt förbannad när den startade.. Nog sur för att jag är så långsam =)
Ett par kompisar fick den fantastiskt dumma iden att bilen skulle ihop till EDPS Emmaboda.
Och där ge järnet för att se hur långt det räckte!
Dessvärre räckte varken tur eller skicklighet till dom sena nätterna kvällarna innan EDPS.
På fredagskväll och natt felsöktes och monterades dom sista bitarna och när klockan slog 02:00 spann hon som en katt.
Dock tyckte Jonas som är min egen lille husmappare att de va lite väl sent att ge sig på en mappning.
Så vi släppte de där istället för att försöka göra nått riktigt dumt och riskera både liv och lem.. och ekonomi =)
Jag ska ta lite bilder så ni kan få ett hum om hur de ser ut i dagsläget iallafall!
På återseende
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Lite bilder som utlovat!
Det har ju hänt en hel del sedan senaste uppdateringen.
Inredningen börjar ta form, Golvet vid förargolvet är sänkt ca 5cm för att skapa mer huvudutrymme.
Har även fixat så jag får både passagerarstolen och förarstolen så lågt monterat som möjligt genom att modifiera stolsfästena.
El till spridare och tändspolare är klar, Där sitter fortfarande Boschs 1680cc spridare tyvärr. Skall bytas till Siemens 2400cc snarast.
Först och främst för att mina 1680 är körda näst intill i botten redan.
Spolar använder jag mig av VAG´s kosta spolar. Passar PERFEKT i Gen2 ventilkåpan. Som om dom vore original!
Även modifierat ventilkåpan så jag får dit två st AN10 som går till vevhusventilationen.
Kommer mer bilder längre ner.

En liten överblick. Dessvärre är inte IC´n svartlackad ännu.. Kommer!
Lika så är vakuumslangarna blå, och även den stora siliconslangen.. Min svarta gick sönder. Kommer bytas!

Jämte WG´n monterade jag en catchtank till vevhusventen ja köpte av en forumskollega. Något modifierad dock med 2st AN10 anslutningar och 1st AN16

På sidan sitter en AN16, Ser ynklig ut på bilden. Men jävla vilken grov pryl.. =)

AN16 slagen går ner till framkant ovan skvalpplåten i mitt nya Morosotråg.
Använder mig av Fragolas svarta AN kopplingar och deras svarta AN slang från StreetPower.
Mycket bra kvalite och otroligt enkla att montera!

Bakom förarstolen monterade jag det nya styrsystemet. Blev Maxxecu. Det som ser ut som ett skatebo är deras reläbox, Mycket smidigt!
Dock är den inte riktig klar när jag tog bilden. Ser bara ut som en svart liten låda med locket på och inga sladdar syns!

ONLINE!
Startade även några sekunder senare och gick förvånansvärt fint utan att ha gjort en enda inställning mer än storlek på spridare och vilka sensorer jag använder.

Nu återstår lite smågrejer. Montera tillbaka inredningen med stolar och alla mattor.
Bygga ett nytt avgassystem. Var och köpte på mig 3,5" rör och ett par V-bands kopplingar och en stor ljuddämpare. Allt i rostfritt.
Så måste smida ihop detta snart också. Måste ner på 95db, Så kan bli två stora ljuddämpare!
Det har ju hänt en hel del sedan senaste uppdateringen.
Inredningen börjar ta form, Golvet vid förargolvet är sänkt ca 5cm för att skapa mer huvudutrymme.
Har även fixat så jag får både passagerarstolen och förarstolen så lågt monterat som möjligt genom att modifiera stolsfästena.
El till spridare och tändspolare är klar, Där sitter fortfarande Boschs 1680cc spridare tyvärr. Skall bytas till Siemens 2400cc snarast.
Först och främst för att mina 1680 är körda näst intill i botten redan.
Spolar använder jag mig av VAG´s kosta spolar. Passar PERFEKT i Gen2 ventilkåpan. Som om dom vore original!
Även modifierat ventilkåpan så jag får dit två st AN10 som går till vevhusventilationen.
Kommer mer bilder längre ner.

En liten överblick. Dessvärre är inte IC´n svartlackad ännu.. Kommer!
Lika så är vakuumslangarna blå, och även den stora siliconslangen.. Min svarta gick sönder. Kommer bytas!

Jämte WG´n monterade jag en catchtank till vevhusventen ja köpte av en forumskollega. Något modifierad dock med 2st AN10 anslutningar och 1st AN16

På sidan sitter en AN16, Ser ynklig ut på bilden. Men jävla vilken grov pryl.. =)

AN16 slagen går ner till framkant ovan skvalpplåten i mitt nya Morosotråg.
Använder mig av Fragolas svarta AN kopplingar och deras svarta AN slang från StreetPower.
Mycket bra kvalite och otroligt enkla att montera!

Bakom förarstolen monterade jag det nya styrsystemet. Blev Maxxecu. Det som ser ut som ett skatebo är deras reläbox, Mycket smidigt!
Dock är den inte riktig klar när jag tog bilden. Ser bara ut som en svart liten låda med locket på och inga sladdar syns!

ONLINE!
Startade även några sekunder senare och gick förvånansvärt fint utan att ha gjort en enda inställning mer än storlek på spridare och vilka sensorer jag använder.

Nu återstår lite smågrejer. Montera tillbaka inredningen med stolar och alla mattor.
Bygga ett nytt avgassystem. Var och köpte på mig 3,5" rör och ett par V-bands kopplingar och en stor ljuddämpare. Allt i rostfritt.
Så måste smida ihop detta snart också. Måste ner på 95db, Så kan bli två stora ljuddämpare!
-
- Inlägg: 368
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
- Bilmodell: Corolla T-sport
- Årsmodell: 2002
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Ser tjusigt ut.
Se till att få ner ljudet till 95db så du kan börja köra bana. Mycket roligare än rattlåsracing
Se till att få ner ljudet till 95db så du kan börja köra bana. Mycket roligare än rattlåsracing

-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Tack!
Ja, de är målsättningen.
Förmodligen lär jag inte klara det med bara en dämpare. Så jag funderar på att sätta två stora burkar under bagaget på bredden och göra en 180böj mellan dom.
Ja, de är målsättningen.
Förmodligen lär jag inte klara det med bara en dämpare. Så jag funderar på att sätta två stora burkar under bagaget på bredden och göra en 180böj mellan dom.
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Ingen som har plasten till A-stolpen på förarsidan ni kan göra er av med?
Har en med uttag för 3 mätare jag kan byta mot. Eller pengar om ni inte behöver den.
Jag har ett Apexi Hayabusa avgassystem jag inte behöver, Spekulant någon?
Jag har diverse Autometer mätare jag inte behöver, Spekulant någon?
Har en med uttag för 3 mätare jag kan byta mot. Eller pengar om ni inte behöver den.
Jag har ett Apexi Hayabusa avgassystem jag inte behöver, Spekulant någon?
Jag har diverse Autometer mätare jag inte behöver, Spekulant någon?
-
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
- Ort: NYK
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Ser bra ut! kul läsning och bra installationer 

Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Tackar Johan.
Som du ser kom burken till nytta
Blev perfekt till ändamålet.
Som du ser kom burken till nytta

Blev perfekt till ändamålet.
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Arbetet fortgår!
Håller på att bygga nytt avgassystem. Blir ett nytt komplett 3,5" hela vägen från turbon. Inga restriktioner någonstans.
Förutom en stor 3,5" dämpare då som jag hoppas ska få ner ljudet lite
I övrigt har jag lite problem med generatorn. Får inte den till att ladda.
Jag har ju tagit bort nästan alla original el. Så dragit nytt.
Jag har försökt se i kopplingsschemat vad jag gjort fel. Men inte lyckats ännu.
4 kablar går till generatorn.
1st grov pluskabel.
3st går sedan till kontaktstycket. Någon som kan tipsa om hur dom ska kopplas?
Har redan kopplat dom givetvis. Men eftersom de inte funkar så tänkte ja att nån kanske har en ny infallsvinkel utan mina hjärndöda försök
När avgaset är klart, och jag lyckats få den till att ladda. Då är de dags för mappning.
Den startar redan och brummar fint!
http://www.youtube.com/watch?v=QPHZ233PDh0
Håller på att bygga nytt avgassystem. Blir ett nytt komplett 3,5" hela vägen från turbon. Inga restriktioner någonstans.
Förutom en stor 3,5" dämpare då som jag hoppas ska få ner ljudet lite

I övrigt har jag lite problem med generatorn. Får inte den till att ladda.
Jag har ju tagit bort nästan alla original el. Så dragit nytt.
Jag har försökt se i kopplingsschemat vad jag gjort fel. Men inte lyckats ännu.
4 kablar går till generatorn.
1st grov pluskabel.
3st går sedan till kontaktstycket. Någon som kan tipsa om hur dom ska kopplas?
Har redan kopplat dom givetvis. Men eftersom de inte funkar så tänkte ja att nån kanske har en ny infallsvinkel utan mina hjärndöda försök

När avgaset är klart, och jag lyckats få den till att ladda. Då är de dags för mappning.
Den startar redan och brummar fint!
http://www.youtube.com/watch?v=QPHZ233PDh0
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
De tre mindre kablarna är:
Referensspänning som sitter direkt till batteriet.
Switchad 12v från tändningslås.
Laddningslampa, som ska ha plus 12v på andra sidan lampan.
Referensspänning som sitter direkt till batteriet.
Switchad 12v från tändningslås.
Laddningslampa, som ska ha plus 12v på andra sidan lampan.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Japp, det jag misstänkte.
Då har jag kopplat och mätt upp att de är rätt kopplat.
Men ändå laddar den inte.
Undra om generatorn gett upp då alltså. Den är ju dock relativt ny.
Några år förvisso. Men inte ens 300 mil.
Vad är de för artikel nr på generatorn, Nån som har koll? Gärna pris
Då har jag kopplat och mätt upp att de är rätt kopplat.
Men ändå laddar den inte.
Undra om generatorn gett upp då alltså. Den är ju dock relativt ny.
Några år förvisso. Men inte ens 300 mil.
Vad är de för artikel nr på generatorn, Nån som har koll? Gärna pris
