Rost

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Corolla04
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 20 okt 2013, 21:22:13
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004
PostOrt: Örebro

Rost

Inlägg av Corolla04 »

Min Corolla 04 har börjat att rosta ganska ordentligt undertill, främst framför bakhjulen mot tröskeln. Tänkte försöka rostskydda själv så hoppas på lite tips och synpunkter härifrån. Det försvinner förstås inte men hoppas kunna bromsa upp rosten.
Såhär tänkte jag göra: 1; Pensla på rostomvandlare 2; Grunda med Hagmans 2K grundfärg 3; Spraya med body 4; Spraya tunt med tunnflytande rostskyddsmedel 5; Täcka med tjockflytande rostskyddsmedel.
Tänkte köra med allt från Hagmans så det inte blir att det "skär" sig.
Eller ska jag bara dra på tjockflytande rostskyddsmedel?
tomme
Inlägg: 99
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 20:51:08
Bilmodell: corolla 98
Årsmodell: 1998

Re: Rost

Inlägg av tomme »

Jag har kört med rostomvandlare från JULA och efter någon dag med tjockflytande rostskydd ovanpå det och det verkar fungera på min 16-åring. Sist jag var inne på besiktningen sa dom att det räckte med ett foto på kärran så skulle dom fixa godkännandet direkt.. :mrgreen:
Corolla04
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 20 okt 2013, 21:22:13
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004
PostOrt: Örebro

Re: Rost

Inlägg av Corolla04 »

tomme skrev:Jag har kört med rostomvandlare från JULA och efter någon dag med tjockflytande rostskydd ovanpå det och det verkar fungera på min 16-åring. Sist jag var inne på besiktningen sa dom att det räckte med ett foto på kärran så skulle dom fixa godkännandet direkt.. :mrgreen:
Det var ju klart mindre moment så får kanske göra så. Får se hur mycket ork jag har när jag börjar.
Funderar på ett bilbyte om några år blir nog en Auris >2013 och tänkte då göra en rostskyddsbehandling omgående. Var in med Corollan till Dinitrol center men de vill ha ca 6500 kr för en behandling vilket jag tyckte var i mesta laget.
Joel220
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 02 okt 2012, 19:40:38
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2
PostOrt: Ed

Re: Rost

Inlägg av Joel220 »

Jag har använt rå linolja i många år, fungerar utmärkt.

Bara att pensla eller spruta på, och låta stå någon dag så det tränger in.
Väldigt bra krypförmåga.
tomme
Inlägg: 99
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 20:51:08
Bilmodell: corolla 98
Årsmodell: 1998

Re: Rost

Inlägg av tomme »

Linolja är nog bra..
Fast han menade att stoppa rosten, men det går väl inte med linolja väl? :geek:
Rostomvandlare GÖR faktiskt susen om man penslar på åtminstonde 2 ggr !
Priset på jula ligger runt 130:- för en burk och tjockflytande svart rostskyddsmedel ligger på ca 80:- för en sprayburk. Gör man en snabbkoll varje år strax innan sommarn så blir det inte så dyrt. ALDRIG att jag skulle slänga iväg flera tusenlappar för att fixa något man kan göra enkelt själv.. :mrgreen: Köra upp på några plattor så man får in sin tjocka mage under karossen och sen är det bara till att pensla och spruta utav bara 17 ! :lol: Lite kartong för att suga upp miljöspillet och sen är det färdigt, märkvärdigare är det inte ! :mrgreen:
Balten
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 03 maj 2011, 10:12:10
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Re: Rost

Inlägg av Balten »

Corolla04 skrev:Min Corolla 04 har börjat att rosta ganska ordentligt undertill, främst framför bakhjulen mot tröskeln. Tänkte försöka rostskydda själv så hoppas på lite tips och synpunkter härifrån. Det försvinner förstås inte men hoppas kunna bromsa upp rosten.
Såhär tänkte jag göra: 1; Pensla på rostomvandlare 2; Grunda med Hagmans 2K grundfärg 3; Spraya med body 4; Spraya tunt med tunnflytande rostskyddsmedel 5; Täcka med tjockflytande rostskyddsmedel.
Tänkte köra med allt från Hagmans så det inte blir att det "skär" sig.
Eller ska jag bara dra på tjockflytande rostskyddsmedel?
Senast redigerad av Balten den tor 07 aug 2014, 10:34:39, redigerad totalt 1 gånger.
Balten
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 03 maj 2011, 10:12:10
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Re: Rost

Inlägg av Balten »

Själv har jag med framgång behandlat underredet med Biltemas linoljebaserade rostskydd sprutat med oljedusch + kompressor. Tränger in bra, torkar till en mellanhård yta. Beröm på SBP. Men såklart, blästra och / eller kör med roterande trissor av olika slag först om det är löst sittande rost. Linoljeprudukten funkar bra ihop med annan, gammal gucka. Jag har frågat en rostskyddsfirma om detta. Luktar gott också..!
Skriv svar