Hej Flickor,
Jag köpte en Toyota Corolla T-sport -03 (15000mil) i slutet av vintern.
Lätt den roligaste bilen jag ägt.
Kanske den roligaste bilen jag kört nånsin.
En liten ful jätteanonym tantpendlare.. som kan köra om nästan vadsomhelst.. : )
Så.
Jag har frågor.. till nån som förstår sig.
Går det att uppgradera en t-sport original till/med kompressor?
Vad krävs isåfall?
Hur krångligt är det?
Vad behöver bytas?
Vad kostar det? (delar + verkstad)
Hur mycket kan man göra själv? (det mest avancerade jag gjort är att byta abs-pump på en hyundai.. nån packning här och där.. lite bussningar och damasker och en massa hjulhus-broms-dämpar-micklande på olika mähäbilar).
Behövs ramförstärkning?
Nytt avgassystem?
Nåt i databoxen?
Var handlar man?
Jag tror att ni fattar var jag är..
Nej, jag kör inte ekonomiskt längre(och ibland direkt olagligt(sålänge det bara är jag och djur från vägrenen i riskzonen)).
Men jag har så jefla kul att ibland slår jag av stereon före en omkörning för att få höra motorn hitta trivselvarven. : )
Nån som har en kommentar eller nån slags relevant information?
Tack på förhand!
Toyota forever!
/h
Corolla T-sport till Kompressor
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Corolla T-sport till Kompressor
Hej, för det första, kicken vid 6200varv finns inte på Kompressormodellen
,
den känns inte överhuvudtaget då kompressorn skjuter på såpass från låga varv, jag tyckte bilen kändes relativt karaktärslös då jag provkörde den.
Själva nöjet med exakta växlingar vid rätt varvtal försvann osv, bilen kändes mer som en tysk turbo GTI.
Hade en PDF för några år sedan med alla delar man behövde för att "bygga om" en vanlig T-sport till en kompressor,
och skulle man köpa alla dessa delar över disk hos Toyota kunde man lika gärna gå o köpa sig en bättre begagnad Impreza o leka med.
Tyvärr försvann nog den filen med nån rasad hårddisk, kan finnas på corollatsport.se, men den sidan verkar ligga nere för tillfället.

den känns inte överhuvudtaget då kompressorn skjuter på såpass från låga varv, jag tyckte bilen kändes relativt karaktärslös då jag provkörde den.
Själva nöjet med exakta växlingar vid rätt varvtal försvann osv, bilen kändes mer som en tysk turbo GTI.
Hade en PDF för några år sedan med alla delar man behövde för att "bygga om" en vanlig T-sport till en kompressor,
och skulle man köpa alla dessa delar över disk hos Toyota kunde man lika gärna gå o köpa sig en bättre begagnad Impreza o leka med.
Tyvärr försvann nog den filen med nån rasad hårddisk, kan finnas på corollatsport.se, men den sidan verkar ligga nere för tillfället.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: ons 11 jun 2014, 19:45:51
- Bilmodell: corolla t-sport
- Årsmodell: 3
- PostOrt: Umeå
Re: Corolla T-sport till Kompressor
PierreW skrev:Hej, för det första, kicken vid 6200varv finns inte på Kompressormodellen,
den känns inte överhuvudtaget då kompressorn skjuter på såpass från låga varv, jag tyckte bilen kändes relativt karaktärslös då jag provkörde den.
Själva nöjet med exakta växlingar vid rätt varvtal försvann osv, bilen kändes mer som en tysk turbo GTI.
Hade en PDF för några år sedan med alla delar man behövde för att "bygga om" en vanlig T-sport till en kompressor,
och skulle man köpa alla dessa delar över disk hos Toyota kunde man lika gärna gå o köpa sig en bättre begagnad Impreza o leka med.
Tyvärr försvann nog den filen med nån rasad hårddisk, kan finnas på corollatsport.se, men den sidan verkar ligga nere för tillfället.
Tack för snabbt svar, PierreW! : )
Om kicken försvinner och du gissar att det kostar multum, så tror jag att jag lägger ned tanken helt-och-hållet..
Fick litet hybris, bara. : )
Är väldigt nöjd med bilen som den redan är.
Igen; tack för snabbt och relevant svar!
/h
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
- Bilmodell: Aygo
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Bankeryd
- Land (Country): Sverige
Re: Corolla T-sport till Kompressor
Sjukt kul bil faktist. Man blir glad när man kör dom. Och folk blir förvånade
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Corolla T-sport till Kompressor
Får väl plocka dit en turbo så kan du ju få en kick 

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: ons 20 aug 2014, 16:17:27
- Bilmodell: Corolla T-Sport
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Solna
Re: Corolla T-sport till Kompressor
äger oxå en T-Sport 02 med 17000mil! kan man sänka kicken vid 6200varv till lägre varvtal så att kicken slår in snabbare vit typ 4-4500varv?
har en annan liten fråga!
vad är bästa stiftet till Corollas 2zz-ge motor som finns att köpa här i sverige?
har en annan liten fråga!
vad är bästa stiftet till Corollas 2zz-ge motor som finns att köpa här i sverige?
-
- Inlägg: 258
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
- Bilmodell: Celica GT-Four St205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Karlstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlstad
Re: Corolla T-sport till Kompressor
Det finns/fanns ju iaf power FC Styrbox från apexi där man kunde mappa om både de bränsle och tändning.
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Kör en ST205
0762000444