relä inkoppling till att köra dubbla bränslepumpar?
- Hansen
- Inlägg: 492
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
- Bilmodell: Mr2- Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Järvsö
- Land (Country): Sweden
- Ort: Järvsö
relä inkoppling till att köra dubbla bränslepumpar?
Skulle vilje veta hur jag kopplar in ett starkare relä eller köra med två, till en toyota mr2 -91 kommer att köra med dubbla valbro 255L pumpar
MVH// Andreas
MVH// Andreas
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: relä inkoppling till att köra dubbla bränslepumpar?
Sätt ett relä till varje pump då ? ..samma manöverspänning till båda ?
..Eller byta rakt av bara iofs, men då kanske inte kablage osv är anpassat.
..Eller byta rakt av bara iofs, men då kanske inte kablage osv är anpassat.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Hansen
- Inlägg: 492
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
- Bilmodell: Mr2- Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Järvsö
- Land (Country): Sweden
- Ort: Järvsö
Re: relä inkoppling till att köra dubbla bränslepumpar?
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
- Hansen
- Inlägg: 492
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
- Bilmodell: Mr2- Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Järvsö
- Land (Country): Sweden
- Ort: Järvsö
Re: relä inkoppling till att köra dubbla bränslepumpar?
vet inte riktigt hur det fungerar, men tänkte det borde vara nån mer som kör med dubbla pumpar på sina mr2or eller celicor?
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: relä inkoppling till att köra dubbla bränslepumpar?
Varför köra dubbla pumpar?
Sätt dit Walbros dränkbara 450pump. Klarar drygt 700whp på E85.
Fantastiskt apparat!
Köp och bli nöjd
Sätt dit Walbros dränkbara 450pump. Klarar drygt 700whp på E85.
Fantastiskt apparat!
Köp och bli nöjd
- Hansen
- Inlägg: 492
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
- Bilmodell: Mr2- Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Järvsö
- Land (Country): Sweden
- Ort: Järvsö
Re: relä inkoppling till att köra dubbla bränslepumpar?
ja det skulle nog vara bra, men jag har redan monterat pumparna som jag hade köpt för ett bra tag sedan =)Toyspeed skrev:Varför köra dubbla pumpar?
Sätt dit Walbros dränkbara 450pump. Klarar drygt 700whp på E85.
Fantastiskt apparat!
Köp och bli nöjd
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
-
- Inlägg: 258
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
- Bilmodell: Celica GT-Four St205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Karlstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlstad
Re: relä inkoppling till att köra dubbla bränslepumpar?
lättast är väl att du bara löder in dig på kablarna som sitter till tanken, sedan köper du något helljusreläkit och kopplar in, så får du hittan en tändning någonstans ifrån bara, behöver ju inte styra som original... så gjorde ja innan ja fick nya sprutet iaf.
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Kör en ST205
0762000444
- MagnusS
- Inlägg: 400
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
- Bilmodell: AW11
- Årsmodell: 1985
- PostOrt: Nybro
- Land (Country): Sverige
- Ort: Svalehult
- Kontakt:
Re: relä inkoppling till att köra dubbla bränslepumpar?
Nu vet jag inte hur mkt kräm de där pumparna behöver, Men jag hade dragit en 4mm2 kabel från batteriet med en säkring så nära batteriet som möjligt.
Om du tar reda på hur mkt effekt pumparna tar kan man enkelt räkna ut vilken säkring som e lagom med hjälp utav ohms andra lag.
Kabeln från batteriets plusmatning kopplar du på stift 30 på ett slutande relä, förslagsvis med dubbla utgångar, Kan gissa att ett på 40A blir bra.
Utgång 87 på reläet kopplar du till bränslepumparnas plusmatning, Minus på pumparna jordar du på lämpligt ställe, viktigt med god kontakt och lika grovt kablage på minussidan.
Utgång 86 på reläet kopplar du också till jord
På utgång 85 kopplar du in bilens original plusmatning till bränslepumpen i tanken, Då kommer den alltså i fortsättningen bara dra detta reläet istället för att mata pumpen.
Om du tar reda på hur mkt effekt pumparna tar kan man enkelt räkna ut vilken säkring som e lagom med hjälp utav ohms andra lag.
Kabeln från batteriets plusmatning kopplar du på stift 30 på ett slutande relä, förslagsvis med dubbla utgångar, Kan gissa att ett på 40A blir bra.
Utgång 87 på reläet kopplar du till bränslepumparnas plusmatning, Minus på pumparna jordar du på lämpligt ställe, viktigt med god kontakt och lika grovt kablage på minussidan.
Utgång 86 på reläet kopplar du också till jord
På utgång 85 kopplar du in bilens original plusmatning till bränslepumpen i tanken, Då kommer den alltså i fortsättningen bara dra detta reläet istället för att mata pumpen.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
- MagnusS
- Inlägg: 400
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
- Bilmodell: AW11
- Årsmodell: 1985
- PostOrt: Nybro
- Land (Country): Sverige
- Ort: Svalehult
- Kontakt:
Re: relä inkoppling till att köra dubbla bränslepumpar?
Gjorde en liten paintskiss...

Köper du ett relä som har en sånhär principskiss får du ett relä med dubbla 87 utgångar.


Köper du ett relä som har en sånhär principskiss får du ett relä med dubbla 87 utgångar.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: relä inkoppling till att köra dubbla bränslepumpar?
Precis, det kan vara bra idé att köra båda pumparna över ett relä så båda pumparna dör om reläet pajar. Men de drar uppåt 20amp/st så reläet måste palla 40amp vilket inte vanliga extraljusreläer gör. Men det bästa vore att köra en walbro 450 då 255 inte tål e85 i längden, om det nu är det bränslet du ska köra.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374