Corolla KE70
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: ons 21 okt 2009, 21:31:20
- Bilmodell: Toyota Carina
- Årsmodell: 1984
- Ort: Stockholm
Corolla KE70
Hej. Jag funderar på att köpa mig en Toyota Corolla Ke70. Är det någon som har några tips om vad för modell man ska köpa i så fall? Hur beter sig bilarna, alltså hur ser det ut med motoreffekt och är dom trimmvänliga? Förstår att väghållningen lär inte vara det bästa, men om man tänker att man vill ha den som vinterbil/busbil hur bra är den då?
Om det är någon som har erfarenhet av denna bil så vore det väldigt tacksamt om ni kunde skriva en rad eller två.
Mvh Jocke
Om det är någon som har erfarenhet av denna bil så vore det väldigt tacksamt om ni kunde skriva en rad eller två.
Mvh Jocke
- Vesa
- Moderator
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
- Bilmodell: Previa GL RWD
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Rosersberg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Rosersberg
Re: Corolla KE70
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: ons 12 jan 2011, 18:48:33
- Bilmodell: Toyota Corolla KE70
- Årsmodell: 1983
- Ort: Österbotten, Finland
Re: Corolla KE70
Orginalmotorn som är 1.3 liter är ju inte "värd" att lägga pengar på tycker jag, men visst går det ju som med allt annat. Det vanligaste alternativet är ju 4A-GE motorn som många lägger i KE70an och den lär passa relativt bra direkt i, men små justeringar. Men orginalmotorn räcker säkert bra till för vinterbruk, vilket jag ska ta reda på i vinter med min 
Bara med ett par Coilovers kommer man ganska långt med väghållningen skulle jag tro.

Bara med ett par Coilovers kommer man ganska långt med väghållningen skulle jag tro.
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: ons 21 okt 2009, 21:31:20
- Bilmodell: Toyota Carina
- Årsmodell: 1984
- Ort: Stockholm
Re: Corolla KE70
Hehe tack så, dom såg jävligt vassa ut på klippet där!
Okej tack, ja jag kollat lite och sett att det är vanligt att man sätter i en 4A-ge motor istället för att få lite mera pulver. Ja isåfall om det blir en Corolla så börjar jag nog me att kolla va den har att ge på vintern sen får jag se om det blir några ändringar.
En sak som var lite tråkigt var att den Corollan jag hade kollat på var såld så jag har ingen på gång länge. Fast har en annan gammal goding från Toyota, en Starlet 1981 som verkar bra. Så om de visar sig att den är det schysst kommer jag nog köpa den. Men vem vet, det kanske slutat med en KE70 ändå

Okej tack, ja jag kollat lite och sett att det är vanligt att man sätter i en 4A-ge motor istället för att få lite mera pulver. Ja isåfall om det blir en Corolla så börjar jag nog me att kolla va den har att ge på vintern sen får jag se om det blir några ändringar.
En sak som var lite tråkigt var att den Corollan jag hade kollat på var såld så jag har ingen på gång länge. Fast har en annan gammal goding från Toyota, en Starlet 1981 som verkar bra. Så om de visar sig att den är det schysst kommer jag nog köpa den. Men vem vet, det kanske slutat med en KE70 ändå

-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: ons 12 jan 2011, 18:48:33
- Bilmodell: Toyota Corolla KE70
- Årsmodell: 1983
- Ort: Österbotten, Finland
Re: Corolla KE70
KE70 är ju ändå coolare än en Starlet 
Men ja, orginalmotorn är inte fy skam den heller. Jag blev lite förvånad där faktiskt!
-80 -82 motorn har bara 59 hästar men -83 och -84 har 65 hästar så det är ju bättre med den. Vet inte vad som skiljer dom två åt dock.

Men ja, orginalmotorn är inte fy skam den heller. Jag blev lite förvånad där faktiskt!

-80 -82 motorn har bara 59 hästar men -83 och -84 har 65 hästar så det är ju bättre med den. Vet inte vad som skiljer dom två åt dock.
- Vesa
- Moderator
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
- Bilmodell: Previa GL RWD
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Rosersberg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Rosersberg
Re: Corolla KE70
Hitta en Liteace 5K motor då är du på G 

Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: ons 12 jan 2011, 18:48:33
- Bilmodell: Toyota Corolla KE70
- Årsmodell: 1983
- Ort: Österbotten, Finland
Re: Corolla KE70
Lär gå att få dom besiktade med 7K motorn också då bes-männen inte ser skillnad på 4K och 7K motorerna.Vesa skrev:Hitta en Liteace 5K motor då är du på G
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tis 07 sep 2010, 02:30:24
- Bilmodell: Corolla ke70
- Årsmodell: 80
- PostOrt: stockholm
- Land (Country): sverige
Re: Corolla KE70
3T-motore går oxå bra att besiktiga med. Ganska enkelt byte. Gör om motorfästena och flytta vxl-lådsbalken lite bakåt (sitter redan gängade hål där) (( för T50lådan)). Elkontakter å liknande passar direkt. Bra va?!
Borra motorn till 2 liter, Wiseco högkompskolvar, Schneider racekam å portning.. + Lustgas så haru 425 hästar vid 9000 rpm..
Hursom, med orig luftburk å gamla slangar så e d inga broblem med besiktning.
Väghållning blir bättre med bra dämpare och skruva på casterstaget så mkt d går. Då får man fram hjulen lite.
Borra motorn till 2 liter, Wiseco högkompskolvar, Schneider racekam å portning.. + Lustgas så haru 425 hästar vid 9000 rpm..
Hursom, med orig luftburk å gamla slangar så e d inga broblem med besiktning.
Väghållning blir bättre med bra dämpare och skruva på casterstaget så mkt d går. Då får man fram hjulen lite.
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tis 07 sep 2010, 02:30:24
- Bilmodell: Corolla ke70
- Årsmodell: 80
- PostOrt: stockholm
- Land (Country): sverige
Re: Corolla KE70
Trimreceptet ovan e nog lite halvdyrt.. Å ganska nära härdsmälta kan man tro??
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: fre 22 aug 2014, 16:01:28
- Bilmodell: Corolla DX
- Årsmodell: 1982
- PostOrt: Asker
- Land (Country): Norge
Re: Corolla KE70
Hej! Hur gick det i vinter med KE70 og 1,3 literen? Har en maken men har sluttet å bruke den på vinteren pga. alt saltet.... men har grei erfaring med å kjøre den på vinteren selv, med gode piggdekk... Hva vet du om å sette i en 4a-Ge motorn, har du noen linker jeg kan sjekke ut? På forhånd takk! Hilsen Espen Monsen(Norge)Rx_37 skrev:Orginalmotorn som är 1.3 liter är ju inte "värd" att lägga pengar på tycker jag, men visst går det ju som med allt annat. Det vanligaste alternativet är ju 4A-GE motorn som många lägger i KE70an och den lär passa relativt bra direkt i, men små justeringar. Men orginalmotorn räcker säkert bra till för vinterbruk, vilket jag ska ta reda på i vinter med min
Bara med ett par Coilovers kommer man ganska långt med väghållningen skulle jag tro.