Mer pulver i Mr2:an
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Mer pulver i Mr2:an
Bilfakta:
MR2 1993 turbo Gen2 original motor
Sitter för nuvarande en unichip piggyback till ECU:n
Motorn är bänkad till ca250 motorhästar 5 hjulhästar.
jag har en apexibox liggande som jag tänkte ha till gt4:an där "rätt" motor är i.
Tanken är nu: Använda ApexiECu:n till MR2:an istället så att den kan mappas på riktigt så att säga.
Frågan är då: Kommer det göra någon större skillnad på hästar på bara ecu byte. Och då självklart anpassa resten av motorelektroniken så att den matchar Gen3 ecu.
MR2 1993 turbo Gen2 original motor
Sitter för nuvarande en unichip piggyback till ECU:n
Motorn är bänkad till ca250 motorhästar 5 hjulhästar.
jag har en apexibox liggande som jag tänkte ha till gt4:an där "rätt" motor är i.
Tanken är nu: Använda ApexiECu:n till MR2:an istället så att den kan mappas på riktigt så att säga.
Frågan är då: Kommer det göra någon större skillnad på hästar på bara ecu byte. Och då självklart anpassa resten av motorelektroniken så att den matchar Gen3 ecu.
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Mer pulver i Mr2:an
Till att börja med tycker jag det verkar som du har lite vääääl hög drivlineförlust?
Men för att svara på din fråga. Ja, det kommer bli skillnad på att byta styrsystemet bara.
Hur stor skillnad är det svårt att svara på då man inte vet hur optimal din unichip-mapp är.
Men jag har än idag inte sett en piggybackmapp få ut mer effekt än ett fullt styrsystem.
Men för att svara på din fråga. Ja, det kommer bli skillnad på att byta styrsystemet bara.
Hur stor skillnad är det svårt att svara på då man inte vet hur optimal din unichip-mapp är.
Men jag har än idag inte sett en piggybackmapp få ut mer effekt än ett fullt styrsystem.
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Mer pulver i Mr2:an
opsToyspeed skrev:Till att börja med tycker jag det verkar som du har lite vääääl hög drivlineförlust?
Men för att svara på din fråga. Ja, det kommer bli skillnad på att byta styrsystemet bara.
Hur stor skillnad är det svårt att svara på då man inte vet hur optimal din unichip-mapp är.
Men jag har än idag inte sett en piggybackmapp få ut mer effekt än ett fullt styrsystem.


Är där något mer jag gärna ska flytta över (utan att behöva ta ut motorn) för att öka hästarna.
Tänkte lite på kammar och sånt.
Kan ju tillägas att motorn nyrenoverades av mig själv (så jag hoppas att jag gjorde ett bra jobb

-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Mer pulver i Mr2:an
Original toppackning hade jag bytt, Antar att du satte dit en original i papp?
Sen originalkolvarna är nog ingen jätte fara så länge du inte trimmar mycket.
Var de nya originalkolvar eller begagnade?
När du byter till Apexin tar du ju bort luftmängdsmätaren också.
Apexin, luftfilter utan mängdsmätare och kanske ett nytt avgas så skulle jag gissa på att du skulle kunna komma upp runt 280-300hk
Sen originalkolvarna är nog ingen jätte fara så länge du inte trimmar mycket.
Var de nya originalkolvar eller begagnade?
När du byter till Apexin tar du ju bort luftmängdsmätaren också.
Apexin, luftfilter utan mängdsmätare och kanske ett nytt avgas så skulle jag gissa på att du skulle kunna komma upp runt 280-300hk
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Mer pulver i Mr2:an
kolvarna/kolvringar köpte jag nya från ebay av märket NPR tror jag dom hette
Tror du har rätt om toppackningen. köpte den som passade till den årsmodellen på motorn så det blev nog ingen stål.
Nu är där 3" hela vägen från original grenrör med sportcat och dubbla blås bak ( den man oftast hittar på ebay)
Jag hade ju inte tänkt och tävlingsköra med bilen och jag köra oftast rätt lungt med motorn, men ibland är det kul att sprätta på lite
Tror du har rätt om toppackningen. köpte den som passade till den årsmodellen på motorn så det blev nog ingen stål.
Nu är där 3" hela vägen från original grenrör med sportcat och dubbla blås bak ( den man oftast hittar på ebay)
Jag hade ju inte tänkt och tävlingsköra med bilen och jag köra oftast rätt lungt med motorn, men ibland är det kul att sprätta på lite

-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Mer pulver i Mr2:an
Så för att göra en checklista på lättare trimning att göra av grejorna jag har och "billigare" grejor att köpa.
------------------------
Trim
-Spriddare (Har jag nog bättre om gen3 motorn har större än gen2)
-bättre bränslepump (behöver köpas)
-ställbar bränsletrycksregulator om det behövs (behöver köpas)
-kammar (bättre att köpa andra kanske än att riva ut dom från den andra bilen)
-MSD tändning (Har jag)
-apexi ECU (har jag)
------------------------
Förstärkning av motorn.
-Toppackning
Kom gärna med fler förslag på grejor att göra utan att behöva plocka ut motor igen ur bilen.
------------------------
Trim
-Spriddare (Har jag nog bättre om gen3 motorn har större än gen2)
-bättre bränslepump (behöver köpas)
-ställbar bränsletrycksregulator om det behövs (behöver köpas)
-kammar (bättre att köpa andra kanske än att riva ut dom från den andra bilen)
-MSD tändning (Har jag)
-apexi ECU (har jag)
------------------------
Förstärkning av motorn.
-Toppackning
Kom gärna med fler förslag på grejor att göra utan att behöva plocka ut motor igen ur bilen.
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Mer pulver i Mr2:an
Dina spridare är på "bara" 440cc då din 93:a fortfarande är en gen2 motor ( om den e original ).
Har en känsla av att det är en högerstyrd 93:a vi pratar om i ditt fall eller?
Hur som helst så räcker 440 spridare ganska långt, runt 280 motorhästar så börjar de maxas ut.
Hur har du det på intercoolern fronten, originalet kvar där?
Anton
Har en känsla av att det är en högerstyrd 93:a vi pratar om i ditt fall eller?
Hur som helst så räcker 440 spridare ganska långt, runt 280 motorhästar så börjar de maxas ut.
Hur har du det på intercoolern fronten, originalet kvar där?
Anton
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Mer pulver i Mr2:an
Faktiskt en vänsterstyrd mr2 turbo.KACE80 skrev:Dina spridare är på "bara" 440cc då din 93:a fortfarande är en gen2 motor ( om den e original ).
Har en känsla av att det är en högerstyrd 93:a vi pratar om i ditt fall eller?
Hur som helst så räcker 440 spridare ganska långt, runt 280 motorhästar så börjar de maxas ut.
Hur har du det på intercoolern fronten, originalet kvar där?
Anton
allt är nästan original på motorn. det som inte är original är: 3tums avgassystem med sportcat, apexi öppet luftfilter, annan men lika liten som original intercooler inne i motorrummet (vid ena luftintaget), unichip piggyback ECU.
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Mer pulver i Mr2:an
Okay ja då är det US versionen med 204hk original, jaja strunt samma.
Vill gärna själv ha några hk till i min men i mitt fall så är det nog gott å väl ett fetare avgassystem och uppgraderad intercooler som räcker.
Kör nu med ungefär 240-50 motorhästar, blir nog mer än nöjd med runt 275hk i motor på våra små och lätta bilar.
Anton
Vill gärna själv ha några hk till i min men i mitt fall så är det nog gott å väl ett fetare avgassystem och uppgraderad intercooler som räcker.
Kör nu med ungefär 240-50 motorhästar, blir nog mer än nöjd med runt 275hk i motor på våra små och lätta bilar.
Anton
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Mer pulver i Mr2:an
Jo en undran till, har du kvar den primära katalysatorn som stryper rejällt med effekt eller sitter där en riktig downpipe där nu?