
Mitt intresse för klassiska bilar är däremot inte nytt. Men det är först på senare år som jag har börjat snegla mer och mer åt japanska bilar, främst 60- och 70-talare. Det är något i designen och detaljerna som jag gillar, speciellt hos JDM-bilarna. Med JDM-bilar menar jag inte stylade performance-bilar, som i och för sig också är riktigt coola, utan jag pratar om de standardbilar som byggdes för den inhemska marknaden i Japan. Jag pratar om detaljer som tex skärmspeglar som inte fanns med på de bilar som exporterades – jag menar, hur coola är inte dem?
I somras importerade jag en JDM-bil från Norge. Den plockades dit från Japan som ny 1979 och har mellan -79 och någonstans kring millennieskiftet endast rullat ca 11000 mil och det på norska kringel-krok-vägar. Ni som har varit i Norge vet ju att det i princip är omöjligt att köra fort på deras vägar så jag tror inte att bilen har utsatts för särskilt hårt slitage heller. Att bilen dessutom blev underredsbehandlad -97 är ju ett stort plus. Någonstans kring millenniumskiftet ställdes sedan bilen undan i garage och där har den stått ända till i somras då jag köpte den. Jag köpte den av en ytterst trevlig man - Olaf - som plockat fram bilen ur garaget ett par gånger om året för att ge den gamle japanen välbehövlig motion i form av några varv runt byn.
Bilen är en Celica XX vilket är första generationens Supra. Modellen (MA45) lanserades i Japan 1978 för att året senare även gå på export till USA (MA46). Den såldes alltså inte i Sverige – inte ens i Europa! Inte förrän en bit in på åttitalet nådde den Europa men då med ny kaross (A60-serien) och under namnet Celica Supra. Namnet Celica Supra togs för övrigt fram för bilarna som skulle exporteras – det inhemska namnet var Celica XX (uttalas Double X) men eftersom X, XX & XXX förknippades med klassificering av pornografiska filmer i väst valde man alltså att byta namn på exportbilarna.
Celica XX bygger på andra generationens Celica Liftback. Dörrar och bakparti har de båda modellerna gemensamt men huven förlängdes för att rymma två cylindrar till (rak sexa). Andra saker som skiljer Celica XX från Celica Liftback är bland annat skivbromsar både fram och bak, T-grill (enda Toyota-modell som fått ärva T-grillen från episka 2000GT), ”inglasad” b-stolpe och lyxigare inredning.
Hursomhelst, det är först nu som jag har fått tag i ett garage så det är först nu som jag kan börja meka. Byte av olja och oljefilter är precis avklarat – alltid en början
