Jag skämtar inte när jag säger att det var helt galet enkelt med en universaldamask och en plastkona, jag har kämpat å bytt damasker själv på flera bilar av olika fabrikat, detta var dock första Toyotan och med plastkonan helt klart det damaskbyte som gick snabbast och smidigast! Och konan funkar nog till de flesta märken...
Notera dock vilken typ av damask jag köpte! Den är gjord för att töjas och krängas över knuten, med en damask av orginalmodell hade det nog varit omöjligt, gissar att den hade spruckit innan inre hålet gått över knuten...
Det finns lösa yttre drivknutar till min Corolla att köpa både på Biltema och på drivknuten.se, 550-600:-/st inkl damask o tillbehör. Jag gissar att det är bra mycket mindre än Toyota vill ha för en ny knut komplett med axel? Och således knappast dyrare än begagnade knutar m axel från bildemonteringen.
När det blir dags för byte av yttre drivknutar så kommer jag att kapa bort den gamla knuten och trycka dit en ny på befintlig axel.
Man får väl hålla tungan rätt i mun när man kapar genom navet/innersta biten på knuten för att inte skada splinsen!
Solens andra fläck verkar vara placeringen av oljefiltret på min 1.6 16V...knappt synligt, under grenröret! Det är liksom inte frågan OM man bränner sig...

Så till nästa service ska jag skaffa en annan typ av oljefilteravdragare, typ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... are-12976/
Den greppar 70-125mm, någon som vet om det funkar på Corollans små oljefilter?