Hjälp eller råd angående rost på en Auris 08
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- fredrik mkIII
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
- Bilmodell: Yaris 1.8 ts
- Årsmodell: 7
- PostOrt: Lur
- Land (Country): sverige
- Ort: Lur
Re: Hjälp eller råd angående rost på en Auris 08
varma strålkastare som kyls fort tenderar att suga åt sig fukt tyvärr. det är inte lika lätt att få bort som att få in. ställer man bilen med strålkastarna med helljus på i tort klimat i ett par timmar så borde det torka bort. gärna med kåporna för lampbyte borta och laddare på batteriet. har läst någonstans att volvo säljer rispuffar som man kan lägga in i strålkastarna för att suga ur fukten med också:)
Fredrick Johansson
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Re: Hjälp eller råd angående rost på en Auris 08
Ang fukten i strålkastarna så har jag det på min Auris 2012 dock inte så mkt men störande är det. ... I somras va det helt borta men har börjat komma tillbaka nu på hösten igen.
Re: Hjälp eller råd angående rost på en Auris 08
Hej!
Av bilderna att döma tycker jag att karossen och avgassystemet ser rätt fräscha ut. Verkar vara relativt ytlig rost på "lösa" delar som balkar och bärarmar. Det man inte vet något om är ju hur det ser ut inuti hålrum som tex. tröskellådor och dörrar men borde inte vara något problem med tanke på att själva karossen ser ok ut utvändigt /undertill. Jag hade nog kunnat tänka mig att köpa bilen om priset är rätt och den verkar vara i bra skick för övrigt.
Försöker uttrycka mig lite försiktigt eftersom det är svårt att ge ett definitivt utlåtande utifrån bilder.
Om du slår till så skulle jag rekommendera en rejäl rostskyddsbehandling inklusive demontering av innerskärmar omgående samt årliga oljesprutningar av underredet, så bör den kunna hålla i decennier
.
Sen är det ju frågan om det är rätt bilmodell, finns ju mycket att välja på. Personligen gillar jag enkla bilar med så få finesser som möjligt = mindre som kan krångla, eftersom min erfarenhet är att Murphys lag gäller... Tex är det nog jättebra med xenonlampor så länge de fungerar, men det blir dyrt den dagen de behöver bytas.
Är själv lite förtjust i Corollagenerationen innan den aktuella dvs. 2002-2006. Enkelt uppbyggd men med bra kvalitet. En annan favorit är Honda Civic från 2000 och framåt, pga. baksätet (så borde alla bilar vara!). Men 2,2 l dieseln verkar lida av kopplingsproblem, undvik! Honda brukar annars göra driftsäkra och problemfria bilar.
Tyvärr är vare sig Corolla (alla årsmodeller) eller Civic (efter 2000) några vägvagnar att tala om, man köper dem av praktiska och/eller ekonomiska skäl inte för att de är roliga att köra/har bra väghållning. Exempel på bra och/eller trygga vägvagnar: Golf (alla modeller från 1974 och framåt), Mazda 3 (rostar dock), Ford Focus, Honda Civic 1988-1999. Samtliga kan dock ha andra nackdelar.
Samtliga Corolla (alltså även 6-växlade), tillsammans med många andra bensindrivna mindre bilar anser jag lider av för låg utväxling vilket är jobbigt vid motorvägskörning samt leder till onödigt hög bränsleförbrukning. Har fått för mig att tyska bilar ibland är bättre i det avseendet, en effekt av Autobahn kanske? Se annan tråd på forumet.
Tja, det är väl bara att konstatera att den perfekta bilen inte finns, så har du blivit förtjust i "din" Corolla så är det ju bra för dig
. Själv gillar jag min Corolla trots ovannämnda brister. Helt klart har bra kvalitet och driftsäkerhet också sin charm och där smäller ju Corolla högt...
Lycka till
Av bilderna att döma tycker jag att karossen och avgassystemet ser rätt fräscha ut. Verkar vara relativt ytlig rost på "lösa" delar som balkar och bärarmar. Det man inte vet något om är ju hur det ser ut inuti hålrum som tex. tröskellådor och dörrar men borde inte vara något problem med tanke på att själva karossen ser ok ut utvändigt /undertill. Jag hade nog kunnat tänka mig att köpa bilen om priset är rätt och den verkar vara i bra skick för övrigt.
Försöker uttrycka mig lite försiktigt eftersom det är svårt att ge ett definitivt utlåtande utifrån bilder.
Om du slår till så skulle jag rekommendera en rejäl rostskyddsbehandling inklusive demontering av innerskärmar omgående samt årliga oljesprutningar av underredet, så bör den kunna hålla i decennier

Sen är det ju frågan om det är rätt bilmodell, finns ju mycket att välja på. Personligen gillar jag enkla bilar med så få finesser som möjligt = mindre som kan krångla, eftersom min erfarenhet är att Murphys lag gäller... Tex är det nog jättebra med xenonlampor så länge de fungerar, men det blir dyrt den dagen de behöver bytas.
Är själv lite förtjust i Corollagenerationen innan den aktuella dvs. 2002-2006. Enkelt uppbyggd men med bra kvalitet. En annan favorit är Honda Civic från 2000 och framåt, pga. baksätet (så borde alla bilar vara!). Men 2,2 l dieseln verkar lida av kopplingsproblem, undvik! Honda brukar annars göra driftsäkra och problemfria bilar.
Tyvärr är vare sig Corolla (alla årsmodeller) eller Civic (efter 2000) några vägvagnar att tala om, man köper dem av praktiska och/eller ekonomiska skäl inte för att de är roliga att köra/har bra väghållning. Exempel på bra och/eller trygga vägvagnar: Golf (alla modeller från 1974 och framåt), Mazda 3 (rostar dock), Ford Focus, Honda Civic 1988-1999. Samtliga kan dock ha andra nackdelar.
Samtliga Corolla (alltså även 6-växlade), tillsammans med många andra bensindrivna mindre bilar anser jag lider av för låg utväxling vilket är jobbigt vid motorvägskörning samt leder till onödigt hög bränsleförbrukning. Har fått för mig att tyska bilar ibland är bättre i det avseendet, en effekt av Autobahn kanske? Se annan tråd på forumet.
Tja, det är väl bara att konstatera att den perfekta bilen inte finns, så har du blivit förtjust i "din" Corolla så är det ju bra för dig

Lycka till
