Har precis gjort familjebilen obrukbar lagom till jul, därav paniken.. Handbromsen fick en tvåa i besiktningen och jag är tvungen att åtgärda detta innan årsskiftet. Jag har börjat med att (bakvagn på bockar, släppt handbroms) knacka runt omkring på trumman (rör sig något) och dra i två M8-bultar i hålen avsedda för avdragare. Trumman rör sig utåt, men fjädrar tillbaka när jag släpper på avdragar-bultarna. Jag misstänkte att backarna satt sig (spårat?) och knackade på lite hårdare. Drog och släppte omväxlande för att gymnastisera rosten. Det knäppte till och någon detalj lossnade inuti och blockerade delvis rotationen av trumman. Det måste varit något i mitten på ena backen som släppte eftersom pinnen på baksidan (se bilden) ramlade loss. Pinnen håller "shoe hold-down spring" på plats, vet ej benämningen av den här fjädern på schwedisch.
Tyvärr hittade jag justerhålet på baksidan något för sent.. (trodde inte den här modellen hade något på baksidan). Jag har skruvat tillbaka stjärnhjulet/kugghjulet en bit för att se om trumman skulle släppa, men det är jävlar inte lätt att komma åt. Har riggat upp en liten spegel, pannlampa och petar med två små mejslar. Kan någon med erfarenhet säga ungefär hur mycket man ska skruva tillbaka kugghjulet (antal hack)? Jag är rädd att det som nu lossnat på insidan kan ha blockerat mekanismen så att justeringen är ur spel, dvs backen ligger permanent an.
Finns det någon annan knep i det här läget? Rycka i handbromswiren? Gasol? Storsläggan?
Extra kymigt om jag lyckats blockera bromsen så att bilen inte går att flytta till en verkstad. Jag medger att jag är nära ge upp mitt hemma-mekande bara för att rädda familjefriden

Vet någon vad ett dylikt bromsjobb kan kosta? I värsta fall tar man väl sönder backarna när man sliter av trumman, alternativt knackar sönder trumman. Den är rejält rostig.
Mycket tacksam för svar!