
,, Har för en vecka sedan köpt mig en Toyota Corolla 4wd
98 årsmodell(7A FE motor) 24600 mil.
Har ett par problem med den .
1: Den vill ibland gå ojämt på en cylinder (tror att det är på 2 eftersom mörkare stift )
Har kommit 2-3 gånger på de endast 25 milen jag hunnit kört den.
Börjar med att den små rycker för att sedan gå på tre cylindrar .
Har komp testat och den har bra komp på alla cylindrar.
Bytt stift ,tändkabel .
Tror ni det kan vara en spridare som spökar och läcker igenom ?
2: Den vill rycka blått när jag varvar upp motorn på friläge samt vid omkörning om jag stressar den på ex. trean .
Kollat av vevhusventilationen och den verkar ok.
Annars är det vanligt att oljeringarna blir slitna vid plus 24000 mil,
Eller ventiltätningarna ?
Vilket brukar gå först liksom , ventiltätningarna eller oljeringarna ?
Har testat med något som de kallar för wd40 tricket , som är att man lossar stiften och häller i wd40 på kolvarna för att avlagringar skall lösas upp på oljeringarna .
Om någon oljering på en cylinder är dålig skall wd40 oljan snabbt rinna igenom och ner i motorn , men inte på min motor det wd40 oljan stannar uppe på kolvarna länge på alla 4 cylindrar.
Misstänker i,o,f att det kan ha med fel 1; ifall det nu är en spridare som läcker och ger för mycket bensin så oljan blir smittad av bensin , och därför väldigt tunn.
Har inte hunnit att byta till fräsch olja ännu, vill först fixa fel 1:
3: Bakhjuls lager på höger sida ylar så det verkar vara slut .
Svårt att byta ? Behöver det pressas ut ?
Hört att det skall kosta 2000 :- för bara lagret på Toyota .
Finns det något pirat eller annat lager som passar till normalt pris ?