Jag vill bara ha bort den blå kabeln med svart rand på. HUR gör jag? Jag tror att man måste lossa på den vita plastplattan på kontakten... men det går ju inte heller!

Anledningen till att jag ville ha bort kabeln och inte klippa strax innan kontakten var många anledningar. Dels var det trångt, man såg ca. 7 cm av kabeln och så var kabeln redan spänd. Sen om jag vill kunna återställa så som det var från början så vill jag inte ha massa skarvar.Use a pick to lift up the white pice.then look inside the pin side of connector and you will see a loch you have to push away from the pin then pull wire wile holding lock down
Jag har inte använt några klämkabelskor, bara isolerade skarvhylsor och klämt dom med kabelskotång för isolerade kabelskor/hylsor. Vad jag vet används dom här av yrkesfolk och att det inte skulle vara något dåligt med dom. Dessutom är skarvningen utförd i kupén och på ett sådant ställe där kabeln ej riskerar att bli spänd. Det enda som saknas är möjligen krympslang.Glenn skrev:Däremot är sådana där klämkabelskor som du monterade inte bra, det ger väldigt dåliga skarvar som både
håller dåligt och oxiderar, i bilar bör man alltid i första hand använda rullkrimp (vilket originalkablaget i
princip alltid är uppbyggt med) och i andra hand löda och säkra med krympslang (helst sådan med smältlim på insidan).
Min dåvarande chef såg rött och man nästan såg blixtarna runt hans huvud om han såg nån installation med
klämkabelskor, eller ännu värre, strömtjuvar i nån bil..det var bara rullkrimp och fylla med kontaktfett som gällde.
"Typ"?Glenn skrev:Fast en sån skarvhylsa är ju bara två klämkabelskor-hylsor som sitter ihop typEn bilelektriker blir skogstokig om han ser sånt där, och du ser aldrig nåt sånt fabriksmonterat heller. Jag undviker också sådana där vilket beror på yrkesskada från när jag jobbade med att montera saker i bilar på ovan nämda företag.
När jag fick min ena MC så hade nån planta varit på elsystemet och skarvat med sådana klämkabelskor, sockerbitar och tejp, jag ägnade en kväll till att ersätta allt med rullkrimpade "japanese bullet connectors" precis som det var från fabrik, nu slipper jag tvivla på om det är skarvarna eller nåt annat som är orsaken