Jag håller på att göra guider för att göra det lättare för andra att styla sina Celica's! Länken kommer ständigt uppdateras så håll koll!
hoppas de hjälper där det behövs!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=138811
Celica ST182 Guider!
- Falk
- Inlägg: 196
- Blev medlem: fre 22 maj 2009, 22:29:34
- Bilmodell: Supra MKIV Twin Turbo Targa
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Gråbo
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Erik Falk
Celica ST182 Guider!
Erik Falk || 0708-427489
_____________________________________________
http://www.garaget.org/erik_falk
_____________________________________________
http://www.garaget.org/erik_falk
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Celica ST182 Guider!
Finns plats här hos oss med på http://www.toyotaclubsweden.com/viewforum.php?f=28 

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Falk
- Inlägg: 196
- Blev medlem: fre 22 maj 2009, 22:29:34
- Bilmodell: Supra MKIV Twin Turbo Targa
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Gråbo
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Erik Falk
Re: Celica ST182 Guider!
oj, det missade jag helt. du kan ta bort denna tråden så gör jag en ny där.
Erik Falk || 0708-427489
_____________________________________________
http://www.garaget.org/erik_falk
_____________________________________________
http://www.garaget.org/erik_falk
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Celica ST182 Guider!
Riktigt kul och bra att du tar dig tid till att göra guider
men jag vill kommentera din luftfilterguiden lite.
Att byta från originalluftboxen till ett koniskt luftfilter som utan av ordentlig avskärmning från motorrummets varma luft ger med största sannolikhet effektsänkning...
Förutom den varmare insugsluften är också längden på originalinsugsröret/filterboxen oftast avstämd för att utnyttja pulserna/akustiken som uppstår för att få in lite extra luft vid de avstämda varvtalen precis som själva insuget på motorn. Originalluftfiltret orsakar i de allra flesta fall på originalbilar/BPUbilar inget mätbart tryckfall, således finns ingen anledning att byta ut det. Största restrektionen brukar i regel vara luftmängdsmätaren, men turligt nog finns ingen sådan på denna celicamodell
Nu ser originaldelarna redan riktigt fina ut men generellt är det aldrig en dum idé att gå upp en dimension till grövre snorkel, se till att alla rörändar är trattformade (i luftboxen och snorkeln) Samt dra ned kalluftsnorkeln till mitt i fronten vid nummerplåten vilket är den absolut bästa upptagningspunkten för luft pga det aerodynamiska trycket och lufthastighet. Det kommer att ge så mycket effektökning man kan få från uppgradring av insugsvägarna. Man kan också isolera insugsrören från det värmen i motorrummet med exempelvis grillvantar (faktiskt
) samt ventilera motorrummet om det är varmt vilket det alltid brukar vara. Var 3e grad C man sänker insugstemperaturen resulterar i ca 1% effektökning och vice versa (om jag inte minns helt fel är det de siffrorna)
Det bästa man kan göra är att mäta det faktiska undertrycket/vakuumet/tryckfallet och temperaturen precis innan spjällhuset innan man ens ger sig på att modifiera insugsvägen. För oftast är det att slänga pengarna i sjön att bygga om det såvida du trimmar skiten ur motorn, även då är det värt att mäta faktiskt. Tryckfallet kan man mäta extremt enkelt man behöver bara en petflaska, en genomskinlig slang av liten diameter och en träbit. koppla ena änden av slangen till insugsröret och stoppa den andra i flaskan. Slanken kommer att fungera som ett sugrör och suga upp vattnet till en viss höjd. Man brukar mäta i tum (inches of water). Det är lämpligt att ha ca 32" vertikal slang från vattenytan (ca 80 cm). Sen är det bara att börja mäta. 40" motsvarar ca -0,1bar. Det enda som verkligen behöver poängteras är att inte låta vattnet sugas in i motorn!
Vill inte klanka ned på dig utan bara berätta det många inte har en aning om

Att byta från originalluftboxen till ett koniskt luftfilter som utan av ordentlig avskärmning från motorrummets varma luft ger med största sannolikhet effektsänkning...
Förutom den varmare insugsluften är också längden på originalinsugsröret/filterboxen oftast avstämd för att utnyttja pulserna/akustiken som uppstår för att få in lite extra luft vid de avstämda varvtalen precis som själva insuget på motorn. Originalluftfiltret orsakar i de allra flesta fall på originalbilar/BPUbilar inget mätbart tryckfall, således finns ingen anledning att byta ut det. Största restrektionen brukar i regel vara luftmängdsmätaren, men turligt nog finns ingen sådan på denna celicamodell


Det bästa man kan göra är att mäta det faktiska undertrycket/vakuumet/tryckfallet och temperaturen precis innan spjällhuset innan man ens ger sig på att modifiera insugsvägen. För oftast är det att slänga pengarna i sjön att bygga om det såvida du trimmar skiten ur motorn, även då är det värt att mäta faktiskt. Tryckfallet kan man mäta extremt enkelt man behöver bara en petflaska, en genomskinlig slang av liten diameter och en träbit. koppla ena änden av slangen till insugsröret och stoppa den andra i flaskan. Slanken kommer att fungera som ett sugrör och suga upp vattnet till en viss höjd. Man brukar mäta i tum (inches of water). Det är lämpligt att ha ca 32" vertikal slang från vattenytan (ca 80 cm). Sen är det bara att börja mäta. 40" motsvarar ca -0,1bar. Det enda som verkligen behöver poängteras är att inte låta vattnet sugas in i motorn!
Vill inte klanka ned på dig utan bara berätta det många inte har en aning om

Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Falk
- Inlägg: 196
- Blev medlem: fre 22 maj 2009, 22:29:34
- Bilmodell: Supra MKIV Twin Turbo Targa
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Gråbo
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Erik Falk
Re: Celica ST182 Guider!
Tack så mycket för tipsen =D inga tips är dåliga tips, men jag tog faktiskt bort sportluftfiltret igen och satte dit original igen för de pyste en aning när man låg på låga varv och det tyckte jag inte riktigt om så jag kör med original igan. man nu vet jag hur jag byter till sportluftfilter om de skulle komma till kritan igen =D
Erik Falk || 0708-427489
_____________________________________________
http://www.garaget.org/erik_falk
_____________________________________________
http://www.garaget.org/erik_falk
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Celica ST182 Guider!
Hehe, ok. Troligtvis ett bra drag även om det kanske låter lite roligare med öppet filter när man gasar 
Man kan också göra som jag gjorde igår på min corolla, linda grenröret med värmesiolerande avgasbandage. Tyckte faktiskt det gjorde lite skillnad. Tog inte mer än nån timme och kostade inte mer än några hundra.

Man kan också göra som jag gjorde igår på min corolla, linda grenröret med värmesiolerande avgasbandage. Tyckte faktiskt det gjorde lite skillnad. Tog inte mer än nån timme och kostade inte mer än några hundra.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
-
- Inlägg: 164
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
- Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Holmsund
- Land (Country): Sweden
- Ort: Holmsund
Re: Celica ST182 Guider!
Med risk för att verka dum...

Skulle du kunna utveckla de lite, jag förstår inte riktigt. Hurdå trattformade, ska insugsröret vara grövre på mitten?Larco skrev:se till att alla rörändar är trattformade (i luftboxen och snorkeln)
